8 استارتاپ برتر حوزه خودرو که باید در سال پیش رو به آنها توجه کرد

8 استارتاپ برتر حوزه خودرو که باید در سال پیش رو به آنها توجه کرد

صنعت اتومبیل از زمان آغاز به کار موتور واگن، نخستین ماشین جهان، دست از نوآوری برنداشته است. خودروسازان دائماً تلاش می‌کنند تا وسایل نقلیه‌ی خود را سریع‌تر، ایمن‌تر، و راحت‌تر کنند. آنها برای راحت‌تر کردن رانندگی، به‌دنبال فن‌آوری‌های خودکارسازی هستند تا رانندگی کمتر خسته‌کننده باشد. در آغاز، خودکارسازی (سطح 1) کیفیت رانندگی را با استفاده از فن‌آوری‌هایی مثل کنترل کروز بالا می‌بُرد. با برداشتن گامی روبه­‌جلو، ماشین‌ها به فرمان و شتاب کمکی مجهز شدند (سطح 2). خودروها از این هم جلوتر رفته و از حسگرهای LiDAR برخوردار شدند که از عملیات نظارت مراقبت می‌کرد (سطح 3). سطح بعدیِ (سطح 4) خودکارسازی خودرو ، کنترل کامل فرمان، شتاب‌دهی، ترمز، و نظارت را بر عهده می‌گرفت، اما باز هم تحت شرایطی مثل ترافیک، به مهارت و کنترل راننده نیاز بود. امروز ما در آستانه‌ی حد غایی رانندگی خودکار هستیم که از ابتدا تا انتها هیچ نیازی به دخالت انسان ندارد (سطح 5). ماشین‌های خودران امروزی نیازی به پدال، ترمز، اهرم‌های دنده، یا حتی صندلی راننده ندارند. این وسایل نقلیه می‌توانند به‌طور مستقل، از پس پیچیده‌ترین ترافیک‌ها برآمده و رسیدن مسافرانشان به مقصد را بدون هیچ زحمتی، تضمین کنند. در اینجا فهرستی از برترین استارتاپ های خودران آورده شده که با موفقیت، رؤیای اتومبیل‌های خودکار را تحقق می‌بخشند.

Zoox

ZOOX

Zoox یکی از استارتاپ های خودران است که بر روی ساخت ماشین خودکار دومسیره‌ی خود برای خدمات تاکسی تلفنی اشتراکی کار می‌کند. این شرکت که در سال 2014 تأسیس شده، بر آن است تا تبدیل به یکی از کامل‌ترین استارتاپ های خودران بشود، و بدین‌منظور 500 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و درحال‌حاضر 3.2 بیلیون دلار ارزش دارد. Zoox درباره‌ی پروژه‌های خود بسیار محرمانه عمل می‌کند. بااین‌وجود، این شرکت اخیراً در مصاحبه‌ای با Bloomberg از تاکسی خودران رباتی خود پرده برداشته است.

تاکسی خودران آنها یک وسیله‌ی نقلیه‌‌ی دو مسیره، تماماً برقی و کاملاً خودکار است. این خودرو فاقد فرمان یا داشبورد است. ظاهر آن چیزی برای لاف زدن ندارد، اما آنها در نمونه‌ی اولیه‌، صرفاً بر مهارت تاکسی رباتی خود متمرکز شده‌اند نه بر ظواهر آن.

هرچند ماهیت رازآلود Zoox، طراحی‌های آن را از کپی شدن محافظت می‌کند، اما آنها را درمعرض آسیب فقدان بازخورد مشتریان قرار می‌دهد. شرکت‌هایی مثل Waymo و NuTonomy با یادگیری از بازخورد مشتریان و آزمایش محصولات خود روی عموم مردم، رشد کردند. شرکت‌هایی مثل Almotive و Roadstar هم ظاهراً روی توسعه‌ی روبوتاکسی خود بسیار تمرکز دارند. بدون شک Zoox رقابت سختی را  با آن ها در پیش خواهد داشت.

بااین‌وجود، متخصصان صنعت اتومبیل خودکار و پیگیران استارتاپ های خودران بر این باورند که Zoox برای هدف بزرگی دورخیز کرده است. به گفته‌ی Bloomberg آن‌ها تا سال 2020 تاکسی‌های خودران خود را عرضه‌ی عمومی خواهد کرد.

Pony

pony

Pony.ai که در سال 2016 تأسیس شده، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از جالب‌ توجه‌ترین استارتاپ های خودران تثبیت کرده است. این استارتاپ که تنها دو سال از عمرش می‌گذرد، به ارزش دست‌نیافتنی 1 بیلیون دلار و جایگاه تک‌شاخ بودن رسیده است.

خواندن
6 استارت آپ برتر هوش مصنوعی

ژانویه‌ی گذشته این استارتاپ 112 میلیون دلار در نخستین دور سرمایه‌گذاری خود جذب نمود. در ماه جولای در دومین دور سرمایه‌گذاری‌اش، 102 میلیون دلار دیگر گرفت. احتمال دارد این شرکت از سرمایه‌ی جدیدش برای توسعه‌ی ناوگان خوردوهای خودکار خویش بهره بگیرد.

پلت‌فرم خودران Pony اولین ناوگان کاملاً خودران چین را به راه انداخته است. چین، که آمریکا را پشت سر خود دارد، ماه می گذشته، مقررات ملی خود را درمورد آزمایش‌ اتومبیل‌های خودکار در جاده‌های عمومی وضع کرد. این مقررات به دولت‌های محلی اجازه می‌دهد تا برای آزمایش‌های جاده‌ای خودرو، پلاک صادر کرده و آنها را تأیید کنند. Pony تبدیل به اولین شرکتی شد که گواهینامه‌ی T3 (بالاترین سطح مجوز موجود) را برای آزمایش اتومبیل‌های خودکار در پکن دریافت کرد.

Pony.ai در کنار توسعه‌ی ماشین‌های خودکار، خدمات تاکسی خودرانش را هم راه انداخته است.

Drive

Drive.ai یکی از  استارتاپ های خودران همه فن حریف است. این شرکت بر ارائه‌ی راهکاری برای تبدیل هر وسیله‌ی نقلیه به یک ماشین خودران متمرکز شده است. Drive.ai تمام سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم برای پروژه‌ها را خودش می‌سازد.

drive.ai

Drive.ai با شهر فریسکو در ایالت تگزاس شریک شده، تا خدمات تاکسی اشتراکی خود را در تگزاس راه بیاندازد. برخلاف Zoox و Pony، خدمات تاکسی Drive.ai براساس ماشین‌های خودران سطح 4 بنا شده‌اند. یعنی درصورت بدرفتاری خودرو، راننده‌های تاکسی باید کنترل آنها را در دست بگیرند. این کار برای تضمین ایمنی و تشویق مردم به استفاده از این خدمات است.

محدوده‌ی حرکت خودروها به‌شدت ازلحاظ جغرافیایی محصور بوده (به‌صورت مجازی) و به محوطه‌ی فرودگاه شباهت دارد. این خودروها درحال‌حاضر، تنها مجاز به طی کردن مسیری مشخص در جاده‌های محدوده‌ی محصورشده هستند. تاکسی‌ها، ون‌های نیسان NV200 نارنجی و آبی بوده و با این ظاهر یکسان، قابل‌شناسایی شده‌اند. این ون‌ها از صفحه‌نمایش‌های خارجی برخوردارند که می‌توانند پیغام‌هایی را نمایش دهند. آنها به‌ این شکل با پیاده‌ها و راننده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

این پلت‌فرم درحال‌حاضر فقط دردسترس اعضای زیرمجموعه‌ی  Hall Group است. مردم می‌توانند از مبدأ تا مقصدهای مشخص و ثابت، سواری رایگان بگیرند. این برنامه در آینده، به تمام سکونتگاه‌های فریسکو گسترش خواهد یافت. Drive.ai با Lyft هم شریک شده تا یک برنامه‌ی تاکسی اشتراکی خودران در سانفرانسیسکو راه بیاندازد. البته این برنامه هنوز شروع نشده است.

Aurora

AURORA

Aurora یک استارتاپ وسایل نقلیه‌ی خودکار همه‌فن‌حریف است که در ژانویه‌ی 2017 تأسیس شده، و 90 میلیون دلار از Greylock Partners و Index Ventures سرمایه گرفته است. رید هافمن، هم‌مؤسس LinkedIn یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی آن است. این شرکت فعالیت‌های خود را محرمانه نگه داشت تا اینکه در ژانویه، رگباری از آگهی‌ها را در CES 2018 منتشر نمود. شراکت Aurora با فولکس واگن و هیوندای نیز در همان نمایشگاه افشا شد. هیوندای و VW این استارت آپ یک‌ساله را انتخاب کرده بودند تا نرم‌افزار خودران آنها را تأمین کند. Aurora درحال کار با فولکس واگن بر روی یکپارچه‌سازی سیستم‌های خودران برند جدید VW به نام  Moja است.

خواندن
آنچه به شما در مورد شکست استارتاپ‌ها نمی‌گویند

در فوریه‌ی 2018، Aurora با Byton -یکی از خودروسازان برقی پیشروی چینی- قرارداد شراکت امضا نمود. اما جزئیات مالی معاملات خود را افشا نکرد.

Aurora تابه‌حال بر روی اتومبیل‌های خودکار سطح 4 متمرکز بوده و انتظار می‌رود در آینده این تمرکز تا سطح 5 ارتقا یابد.

Kache

KACHE

شاید از رازآلودترین استارتاپ های خودران  Kache.ai باشد، شرکتی که کامیون‌های خودکار می‌سازد. این شرکت توسط آنتونی لواندوفسکی تأسیس شده، که کارمند سابق Waymo و مؤسس Otto (سازنده‌ی کامیون خودکار) بوده است.

Uber شرکت Otto را خریداری نمود. وایموی گوگل، وقتی دریافت که اوتو از فایل‌های اختصاصی سرقت شده‌ از گوگل استفاده می‌کند، اوبر را تحت پیگرد قانونی قرار داد. ادعا شد که آنتونی لواندوفسکی وقتی با وایمو کار می‌کرده، فایل‌ها را برداشته و از آنها برای اوتو استفاده کرده است. درنتیجه، اوبر لواندوفسکی را اخراج کرد. حالا لواندوفسکی با استارتاپ تازه‌ی خودش، یعنی Kache.ai دوباره وارد صنعت خودروهای خودکار شده است.

این شرکت در وضعیت محرمانه به سر برده و اطلاعات زیادی درباره‌ی محصول خود افشا نمی‌کند. وب‌سایت شرکت، پیش‌ از این عکسی از یک کامیون منتشر کرده بود با این عنوان: «Kache، آینده‌ی رانندگی هوشمند» اما به نظر می‌رسد که این وب‌سایت هنوز در حال توسعه باشد.

این وب‌سایت در یک بازگویی، آشکار ساخت که شرکت در سان‌فرانسیسکو واقع شده و به‌دنبال مهندسان بااستعداد در زمینه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌گردد.

شرکت‌هایی مثل TuSimple ،Embark و Starsky Robotics در حال ساختن کامیون‌های خودکار خود هستند. انتظار می‌رود که Kache.ai چیز تازه‌ای به میدان بیاورد تا از رقبایش متمایز شود.

Nuro

nuro

Nuro بر ساخت خودروهای خودکار برای تحویل بسته‌های پستی متمرکز شده است که به هیچ کمک انسانی نیاز ندارند. این شرکت درحال‌حاضر از یک نمونه‌ی اولیه به نام R1 برخوردار است. R1 فاقد صندلی راننده بوده و جای بیشتری برای بسته‌ها دارد.

مهندسان در ابتدا به‌دنبال طراحی R1 به‌شکلی بودند که در پیاده‌روها حرکت کند. اما بعداً ترجیح دادند آن را طوری بسازند که در خیابان حرکت کند. ارتفاع R1 تقریباً به‌اندازه‌ی Toyota Highlander ولی عرض آن نصف است. این عرض باریک قدرت مانور R1 در پیاده‌روها و در میان دیگر وسایل نقلیه تسهیل می‌کند.

از آنجا که R1 فاقد راننده یا تحویل‌دهنده برای زدن زنگ خانه‌ی مشتری است، Nuro از یک برنامه برای آگاهی دادن به افراد هنگام رسیدن سفارششان استفاده خواهد کرد. این برنامه یک کد مصرف هم ایجاد خواهد کرد که مشتریان به وسیله‌ی آن می‌توانند در خودرو را باز کرده و سفارش‌ خود را تحویل بگیرند.

Kroger (یکی از بزرگترین خواربارفروشی‌های زنجیره‌ای که دارای 2،782 فروشگاه در 35 ایالت است) با Nuro.ai شریک شده تا فرآیند تحویل سفارش‌های خود را خودکار کند.

Nio

Nio

Nio یک استارت آپ چینی است که در ساخت ماشین‌های برقی تخصص دارد. Nio در سال 2014 تأسیس شد، و خودروی جاده‌ای آن به نام EP9 کار خود در همان روز راه‌اندازی این نشان تجاری، آغاز کرد. این خودرو سریع‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی برقی در جهان است. EP9 در جشنواره‌ی سرعت Goodwood نمایش داده شد. طراحی این خودروی برقی فوق سریع، نفس‌گیر است. Nio داخل این خودرو را فقط با یک صندلی راننده و شاسی طراحی کرده تا قدرت را بالا و وزن را پایین نگه دارد.

خواندن
گسترش استارتاپ و دردسرهایی که به‌سختی حل می‌شوند

این ماشین دارای سیستم باتری قابل تعویض است. باتری فقط درعرض 45 دقیقه شارژ شده، و در حالت رانندگی نرمال تا 265 مایل جواب می‌دهد. EP9 می‌تواند فقط در 7.1 ثانیه به سرعت 124 مایل در ساعت برسد. نهایت سرعت آن 195 مایل بر ساعت است.

این استارتاپ 4 ساله در ساخت خودروهای ورزشی برقی هم تخصص دارد. مدل‌های فعلی شامل ES8 و ES6 می‌شوند.

نیکو روزبرگ، قهرمان فرمول 1 جهان، اخیراً از این استارتاپ ماشین برقی بازدید و به‌صورت آزمایشی با ES8 رانندگی کرد. ES8 یک SUV دو موتوره و دارای هفت صندلی است. این SUV از یک دستیار دیجیتال بانمک به‌نام Nomi برخوردار است که می‌تواند به فرمان‌های صوتی پاسخ دهد. نومی از پس انجام هم‌زمان چند کار برمی‌آید، مثلاً یافتن مقصد، تنظیمات ترجیح‌داده‌شده‌ی خودرو، و حتی پخش آهنگ مورد علاقه‌ی شما. روزبرگ اظهار داشت که تحت تأثیر این فن‌آوری و کیفیت آن قرار گرفته است.

EasyMile

easymail

EasyMile یکی از شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی و متخصص فن‌آوری وسایل نقلیه‌ی خودکار است. حوزه‌ی اصلی مورد علاقه‌ی فن‌آوری خودکار این شرکت مینی‌بوس‌ها هستند. این تصمیم عالی است چرا که جابه‌جا کردن 6 تا 12 نفر در یک مینی‌بوس، بسیار مفیدتر از انتقال یکی دو نفر در یک ابرماشین برقی است.

این استارتاپ که در سال 2014 تأسیس شده، درحال‌حاضر با مینی‌بوس خودران خود، به تیتر مطبوعات آلمان تبدیل شده است. هم‌اکنون این مینی‌بوس در بد برن‌باخ (باواریای پایین، آلمان) در حال فعالیت است.

EasyMile پیش از این در سال 2015 برخی از اتوبوس‌های خودکار خود را به اداره‌ی حمل و نقل کانترا کاستا داد. این شرکت هم مثل بسیاری از استارتاپ های خودران ، پروژه‌های آزمایشی‌اش را دور دنیا اجرا می‌کند.

گوگل و تسلا به‌شدت بر روی ماشین‌های خودرانشان کار می‌کنند. اوبر و لیفت برای جای دادن هوش مصنوعی در خدمات تاکسی اشتراکی خود تلاش می‌کنند. شرکت‌هایی مثل فولکس واگن و هیوندای دست به دست استارتاپ های خودران همه‌فن‌حریف داده و با کمک به یکدیگر به وضعیت برد-برد رسیده‌اند. فورد و جنرال‌موتورز می‌روند که با جذب استارتاپ های خودران به‌جای شراکت با آنها، گامی فراتر بردارند. (فورد اکثر سهام Argo.ai، و GM شرکت کروز را خریده است). Cyngn (که قبلاً به نام Cyanogen شناخته می‌شد) پس از شکست سیستم عامل خود بازگشته و برای حرکت به سمت فن‌آوری ماشین خودکار، دنده عوض کرده است. این شرکت‌ها، وعده‌ی رقابتی سالم با استارتاپ های فوق‌الذکر را می‌دهند به طوری که تا چند سال دیگر، دنیا پر از پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی خواهد شد که داستان چگونه رانندگی کردنشان را تعریف می‌کنند.

منبع: اکوموتیو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *