مدل کسب و کار

آشنایی با انواع مدل های کسب و کار – رابین هود

 مدل کسب وکار رابین هود یک سیستم کسب سود از فروش به ثروتمندان و خدمت رسانی به نیازمندان است.سیستم رابین هود در سال 1970 به دنبال افزایش حس مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها شکل گرفت. این مدل برای اولین بار در بیمارستان آراویند هند پیاده‌سازی شد که در آن بیماری آب‌مروارید را برای فقرا به صورت رایگان یا ارزان قیمت با دریافت هزینه‌ی کامل از ثروتمندان جراحی می‌کردند؛ با وجود انجام دو سوم عمل‌ها به صورت رایگان، این روش موفقیت و سود هرساله‌ای برای بیمارستان به ارمغان داشت.

مزایای استفاده از مدل کسب وکار رابین هود ایجاد صرفه‌جویی به مقیاس، ایجاد یک وجهه مثبت برای شرکت و ایجاد روابط محکم با مشتریان آینده می‌باشد. در صورت شرایطی هم‌چون وجود یک بازار اصلی با مشتریان پرپروپاقرص و امکان تخصیص قسمتی از منابع برای تولید برای مشتریان کم درآمد پیاده‌سازی این مدل نتیجه‌بخش خواهد بود.

تولیدکننده‌های سیستم رابین هودی

WARBY PARKER d یک تولیدکننده‌ی عینک‌های گران قیمت و باکیفیت آمریکایی است که درصدی از درآمد حاصل از فروش محصولات در کشورهای توسعه‌یافته را به همکاران غیرانتفاعی خود در کشورهای درحال توسعه اختصاص می‌دهد. همکاران واربی پارکر با ارائه‌ی خدمات آموزش و تولید شخصی، هزینه‌ی تمام شده‌ی محصولات را کاهش داده و از این طریق باعث افزایش درآمد و کمک به همکاران خود شده اند.

one laptop per child ابتکاری توسط دو سازمان غیرانتفاعی OLPCA و OLPCF در آمریکا است که به هر کودک در کشورهای در حال توسعه یک لپ تاپ ارزان قیمت XO-1 با اهداف آموزشی ارائه می‌دهد. این مجموعه در کشورهای آمریکا و کانادا لپ تاپ‌هایی به قیمت 100 دلار تولید وبه قیمت 399 دلار می‌فروشد و به ازای هر لپ تاپ فروش رفته به دانش‌آموزان کشورهای درحال توسعه یک لپ تاپ ارسال می‌کند.

خواندن
تحول دیجیتال درکسب‌وکار لزوما به متخصص دیجیتال نیاز ندارد

TOMS یک تولیدکننده‌ی کفش آمریکایی است که به ازای هر کفش فروخته شده، یک کفش به افراد محروم در کشورهای فقیر اهدا می‌کند و برای تامین بودجه‌ی این کمک‌ها کفش‌ها را با قیمیتی دو برابر هزینه‌ی هر کفش ارائه می‌کند. TOMS در مدت 4 سال در 25 کشور یک میلیون کفش فروش داشته است و درآمد شرکت پس از افزودن پوشاک و عینک به محصولات خود افزایش یافته است.

 

منبع: اکوموتیو

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *