استارتاپ یا استارت آپ ؟ مسئله این است!

استارتاپ یا استارت آپ ؟ مسئله ای کوچک که از بزرگان اکوسیستم استارتاپی تا کوچکترین اعضای آن را به چالش کشیده است. فرقی هم نمی کند که در مرحله ساخت نقشه راه و بیزینس پلن استارتاپ خود باشید یا یک ژورنالیست کنجکاو پرحاشیه و همیشه در حال تحقیق باشید. نکته جالب تر اینکه این مسئله تنها مربوط به زبان فارسی نیست و این مشکل در زبان انگلیسی و به شکل (Startup or Start-up) وجود دارد. بنابراین استارتاپ همان (Startup) و استارت آپ همان (Start-up) محسوب می شود. هرکس برای انتخاب از بین این دو، دلیل خود را دارد. برخی هم معتقدند که هردو درست است و استفاده از هردو آن ها را توصیه می کنند. اما ما قصد داریم در این مطلب یکبار برای همیشه به شکلی ریشه ای این مسئله کوچک را حل کنیم و باری را از دوش این جامعه فرهیخته برداریم. باشد که رستگار شویم.

 

استارتاپ یا استارت آپ معضلی همیشگی

این معضل تنها مرتبط به این کلمه نیست و پیش تر دامن کلمه های دیگری همچون (Email or E-mail) یا بسیاری از کلمات دیگر را نیز گرفته است. حالا نوبت به واژه استارتاپ رسیده و ما قصد داریم اینبار مشکل را برطرف کنیم. اگر قصد دارید به سراغ واژه نامه ها و دیکشنری ها بروید باید بگوییم که ما پیش از تهیه این مقاله همه این راه ها را رفته ایم. بنابرای قید همه جا را بزنید و همینجا با ما بمانید. در بیشتر منابع خارجی از استارت آپ Start-up استفاده شده است. اما از طرفی دیگر با یک جستجو در فضای وب متوجه شدیم که این واژه در زبان انگلیسی برای اولین بار در سال 1976 در مجله فوربس و با عنوان استارتاپ startup استفاده شده است.

خواندن
13 کتاب استارتاپی که هر کارآفرینی باید بخواند (قسمت 2)

استارتاپ یا استارت آپ

تحقیقی دیگر نشان می دهد که میزان استفاده از واژه استارتاپ بسیار بیشتر از واژه استارت-آپ است. همچنین دولت های رسمی و سازمان های زیر مجموعه آن ها و حتی ویکی پدیا نیز استفاده از استارتاپ را ترجیح می دهند.

یعنی دیگه نگیم استارت-آپ؟

متخصصان این حوزه استفاده از استارتاپ را به جای استارت آپ توصیه می کند. استدلال مرتبط نیز این است که در زبان انگلیسی افعال دو کلمه ای وجود دارند و اگر منظور ما از استارت آپ تنها شروع یک کسب و کار جدید (تنها به عنوان یک فعل) باشد شاید بتوانیم استفاده از استارت آپ Start-up را معقول بدانیم و آن را در دسته افعال دوکلمه ای (collocations) قرار دهیم. اما اگر استارتاپ را به عنوان یک اسم برای کسب و کارهای کوچک و نوپا در نظر بگیریم استفاده از واژه ی استارتاپ معقول تر به نظر می رسد. و از آن جایی که امروزه معنای استارتاپ از یک فعل به عنوان شروع کسب و کار نوپا فراتر رفته، پیشنهاد می کنیم قید استفاده از واژه استارت-آپ را بزنید. به این خاطر که این واژه به یک مفهوم پایه و اساسی تبدیل شده است و از دیگر یک فعل یا یک اسم محسوب نمی شود.

استارتاپ امروزه حتی از عنوان یک کسب و کار نوپا نیز فراتر رفته و فضایی اختصاصی و ذهنیتی به خصوص را در خود جای داده است. امروز صحبت از اکوسیستم استارتاپی و فرهنگ استارتاپی نیز به میان آمده است. استارتاپ فرهنگ و ذهنیت ایجاد یک کسب و کار نوآورانه برای حل یک مشکل یا تعدادی از مشکلات است. اما استارتاپ ذهن را به سمت موارد دیگری نیز می برد. این موارد چه هستند؟

خواندن
معرفی استارتاپ‌های یونیکورن صنعت بازی

استارتاپ یا استارت آپ

استارتاپ، کسب و کاری رقابتی با مدل تجاری به خصوصی که برای رشد این استارتاپ در شرایطی دشوار فراهم شده. یک استارتاپ باید بتواند در مدتی نه چندان طولانی و در شرایطی دشوار با مدل تجاری مخصوص به خود به موفقیت و رشدی سریع دست پیدا کند.

پل گراهام مهندس کامپیوتر و کارآفرین انگلیسی در این مورد می گوید:

یک استارتاپ باید برای رشدی سریع برنامه ریزی شده باشد. اینکه کسب و کار شما به تازگی افتتاح شده باشد به تنهایی نمی تواند دلیلی برای استارتاپ بودن کسب و کار شما باشد. یک استارتاپ نباید حتماً در زمینه فناوری و مرتبط با آن باشد و حتی برای استارتاپ بودن نیازی نیست که حتماً سرمایه جذب کنید. تنها فاکتور اساسی و مهم رشد است. هر چیز دیگری که به استارتاپ مرتبط باشد در زیر مجموعه رشد قرار می گیرد.

 

منبع: مجله زرافه

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *