استارتاپ یا استارت آپ ؟ مسئله این است!

استارتاپ یا استارت آپ ؟ مسئله ای کوچک که از بزرگان اکوسیستم استارتاپی تا کوچکترین اعضای آن را به چالش کشیده است. فرقی هم نمی کند که در مرحله ساخت نقشه راه و بیزینس پلن استارتاپ خود باشید یا یک ژورنالیست کنجکاو پرحاشیه و همیشه در حال تحقیق باشید. نکته جالب تر اینکه این مسئله تنها مربوط به زبان فارسی نیست و این مشکل در زبان انگلیسی و به شکل (Startup or Start-up) وجود دارد. بنابراین استارتاپ همان (Startup) و استارت آپ همان (Start-up) محسوب می شود. هرکس برای انتخاب از بین این دو، دلیل خود را دارد. برخی هم معتقدند که هردو درست است و استفاده از هردو آن ها را توصیه می کنند. اما ما قصد داریم در این مطلب یکبار برای همیشه به شکلی ریشه ای این مسئله کوچک را حل کنیم و باری را از دوش این جامعه فرهیخته برداریم. باشد که رستگار شویم.

 

استارتاپ یا استارت آپ معضلی همیشگی

این معضل تنها مرتبط به این کلمه نیست و پیش تر دامن کلمه های دیگری همچون (Email or E-mail) یا بسیاری از کلمات دیگر را نیز گرفته است. حالا نوبت به واژه استارتاپ رسیده و ما قصد داریم اینبار مشکل را برطرف کنیم. اگر قصد دارید به سراغ واژه نامه ها و دیکشنری ها بروید باید بگوییم که ما پیش از تهیه این مقاله همه این راه ها را رفته ایم. بنابرای قید همه جا را بزنید و همینجا با ما بمانید. در بیشتر منابع خارجی از استارت آپ Start-up استفاده شده است. اما از طرفی دیگر با یک جستجو در فضای وب متوجه شدیم که این واژه در زبان انگلیسی برای اولین بار در سال 1976 در مجله فوربس و با عنوان استارتاپ startup استفاده شده است.

خواندن
اشتغالزایی برای 200 جوان با یک ایده استارت آپی: امداد خودرو مجازی

استارتاپ یا استارت آپ

تحقیقی دیگر نشان می دهد که میزان استفاده از واژه استارتاپ بسیار بیشتر از واژه استارت-آپ است. همچنین دولت های رسمی و سازمان های زیر مجموعه آن ها و حتی ویکی پدیا نیز استفاده از استارتاپ را ترجیح می دهند.

یعنی دیگه نگیم استارت-آپ؟

متخصصان این حوزه استفاده از استارتاپ را به جای استارت آپ توصیه می کند. استدلال مرتبط نیز این است که در زبان انگلیسی افعال دو کلمه ای وجود دارند و اگر منظور ما از استارت آپ تنها شروع یک کسب و کار جدید (تنها به عنوان یک فعل) باشد شاید بتوانیم استفاده از استارت آپ Start-up را معقول بدانیم و آن را در دسته افعال دوکلمه ای (collocations) قرار دهیم. اما اگر استارتاپ را به عنوان یک اسم برای کسب و کارهای کوچک و نوپا در نظر بگیریم استفاده از واژه ی استارتاپ معقول تر به نظر می رسد. و از آن جایی که امروزه معنای استارتاپ از یک فعل به عنوان شروع کسب و کار نوپا فراتر رفته، پیشنهاد می کنیم قید استفاده از واژه استارت-آپ را بزنید. به این خاطر که این واژه به یک مفهوم پایه و اساسی تبدیل شده است و از دیگر یک فعل یا یک اسم محسوب نمی شود.

استارتاپ امروزه حتی از عنوان یک کسب و کار نوپا نیز فراتر رفته و فضایی اختصاصی و ذهنیتی به خصوص را در خود جای داده است. امروز صحبت از اکوسیستم استارتاپی و فرهنگ استارتاپی نیز به میان آمده است. استارتاپ فرهنگ و ذهنیت ایجاد یک کسب و کار نوآورانه برای حل یک مشکل یا تعدادی از مشکلات است. اما استارتاپ ذهن را به سمت موارد دیگری نیز می برد. این موارد چه هستند؟

خواندن
6 استارت آپ برتر هوش مصنوعی

استارتاپ یا استارت آپ

استارتاپ، کسب و کاری رقابتی با مدل تجاری به خصوصی که برای رشد این استارتاپ در شرایطی دشوار فراهم شده. یک استارتاپ باید بتواند در مدتی نه چندان طولانی و در شرایطی دشوار با مدل تجاری مخصوص به خود به موفقیت و رشدی سریع دست پیدا کند.

پل گراهام مهندس کامپیوتر و کارآفرین انگلیسی در این مورد می گوید:

یک استارتاپ باید برای رشدی سریع برنامه ریزی شده باشد. اینکه کسب و کار شما به تازگی افتتاح شده باشد به تنهایی نمی تواند دلیلی برای استارتاپ بودن کسب و کار شما باشد. یک استارتاپ نباید حتماً در زمینه فناوری و مرتبط با آن باشد و حتی برای استارتاپ بودن نیازی نیست که حتماً سرمایه جذب کنید. تنها فاکتور اساسی و مهم رشد است. هر چیز دیگری که به استارتاپ مرتبط باشد در زیر مجموعه رشد قرار می گیرد.

 

منبع: مجله زرافه

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *