گامهای موفقیت استارتاپ

دلایلی اجتناب ناپذیر برای شروع آهسته و گام به گام استارت آپ !

بسیاری از کارآفرینان می‌خواهند که هنگام شروع کسب و کارشان گردوخاک به پا کنند. آن‌ها به‌خاطر ایده ها و نقشه‌هایشان لبریز از شور و شوق بوده و به دنبال استفاده‌ی حداکثری از فرصت‌های موجود هستند، به‌خصوص اگر فکر کنند به محصول تازه یا بخش تازه‌ای از بازار رسیده‌اند که رقبایشان هنوز نرسیده‌اند. اما این هیجان و انرژی با یک رویکرد محتاطانه و حساب‌شده‌تر نسبت به مراحل اولیه‌ی کسب و کار، بهتر مهار می‌شود، به خصوص درمورد چیزهایی مثل مسائل اداری. به ازای تمام فرصت‌های موجود، خطرات و اشتباهات بالقوه‌ای هم وجود دارد که در کمین آنهایی است که بی توجه به اصول پایه جلو می‌روند.

یکی از نخستین اشتباهاتی که ممکن است در شروع کارتان مرتکب شوید، ساختن کسب و کارتان بر روی چیزهایی است که از آن شما نیست. شاید ایده‌ی فوق‌العاده‌ای برای یک محصول داشته باشید که شخص دیگری قبلاً به آن فکر کرده و آن را ساخته باشد. یا به اسمی بی‌نقص برای کسب و کارتان رسیده باشید که قبلاً شرکت دیگری از آن استفاده کرده و شما در آن زمان از این مسئله خبر نداشته باشید. انجام مقداری تحقیق اولیه در دفاتر ثبت اختراع و نام تجاری پیش از شروع کار بر روی یک استارت آپ می‌تواند از هدر رفتن وقت و عذاب دوباره‌کاری یا دور ریختن کارتان، یا دردسرهای حقوقی هزینه‌بر بابت نقض احتمالی قوانین و پیگرد قانونی جلوگیری کند.

وقتی مطمئن شدید که ایده‌هایتان حق مالکیت فکری دیگران را نقض نکرده و آزاد و پاک هستند، حتماً اطمینان حاصل کنید که هر آنچه به عموم عرضه می‌کنید، بهترین تصویر ممکن را از شرکتتان ارائه می‌دهد. در چشم‌انداز کنونی، وب‌سایت شما چهره‌ای از شرکتتان به آنهایی نشان می‌دهد که می‌خواهند درباره‌ی فعالیت‌های شما بیشتر بدانند. رویکرد برخی از شرکت‌های کوچک یا کارآفرینان این است که به سرعت وب‌سایتی راه انداخته و با جلو رفتن کار، آن را اصلاح کنند. اما حتی در آن روزهای اول هم اگر وب‌سایت شما پر از اشتباهات تایپی و لینک‌های خراب باشد، می‌تواند تصویری منفی از شما ترسیم کند. لزوماً نباید وب‌سایت اولتان شاهکار باشد؛ اما می‌بایست حرفه‌ای بوده و نشان دهد که نسبت به کسب‌وکارتان جدّی بوده و به جزئیات توجه دارید.

خواندن
بازنگری استارتاپ‌ها درباره کنفرانس‌های ویدئویی در زمان شیوع کرونا

وقتی روی محصولتان کار می‌کنید، بررسی دقیق شاید مهم‌ترین معیاری باشد که می‌توانید برای اجتناب از اشتباهات بزرگ به کار بگیرید. باید به جای ورود سرسری به کار، بررسی کرده و هرنوع اشتباه احتمالی را قبل از راه اندازی، با انجام تکرارهای بی‌شمار پیدا کنید تا بتوانید نقاط ضعف را قبل از قرارگیری در معرض خطر شناسایی شدن توسط مشتریان، کشف کنید. گرفتن کمک بیرونی برای سنجش محصول، بی‌اندازه مفید بوده و دو هدف را تأمین می‌کند: اجازه می‌دهد چشمان تازه‌ای برای یافتن مشکلاتی تلاش کنند که شما نزدیک‌تر از آن بوده‌اید که آنها را ببینید، و هم‌چنین می‌تواند به شما امکان گرفتن بازخوردهای مثبت و منفی از جانب افرادی را بدهد که مورد اعتمادتان هستند. بازخورد منفی، بخش بسیار مهمی از این فرآیند است؛ شاید شما و تیمتان خودتان را ازلحاظ ذهنی و عاطفی آن‌چنان وقف محصولتان کرده باشید که نواقص و کمبودهای آن را نبینید. همین‌طور توصیه می‌کنم که چند مشتری واقعی پیدا کنید تا محصولتان را پیش از راه اندازی امتحان کنند، چراکه دخالت دادن زودهنگام مصرف‌کنندگان به بهبود محصول کمک می‌کند.

نخستین هوسی که پس از تولید محصول به جان برخی از کارآفرینان می‌افتد این است که سریع به سراغ سرمایه گذاران بروند تا برای ادامه‌ی کارشان سرمایه بگیرند. اما مثل وب‌سایت یا محصولتان، در این مورد هم فقط یک شانس برای نخستین تأثیرگذاری دارید. به همین خاطر باید از آمادگی خود برای ملاقات با سرمایه گذاران به‌منظور بحث درباره‌ی محصولتان مطمئن باشید، و اینکه حتماً بدانید می‌خواهید با آن سرمایه چه کار کنید. برای اطمینان از صحت و مطابقت ارائه‌ی اسلایدی خود با اهدافتان، وقت کافی بگذارید. باید با تمام وجود بدانید که مدل کسب و کارتان چیست، قرار است چطور شرکت خود را توسعه دهید، و از سرمایه گذاران چه می‌خواهید، نه اینکه سعی کنید اینها را در جریان کار کشف کنید. شاید برای توسعه‌ی کسب و کار خود به پول نیاز داشته باشید، اما به نفع شما و شرکتتان است که برای طراحی یک طرح و برنامه‌ی کامل وقت بگذارید.

خواندن
اهمیت وکیل استارتاپی درفعالیت‌های یک استارتاپ

شاید صبر و تحمل، به‌خصوص برای کارآفرینان کم‌طاقت، کار ساده‌ای نباشد، اما می‌تواند هدف مهمی در توسعه‌ی کارتان محسوب شود. گاهی آهسته و پیوسته جلو رفتن عاقلانه‌تر است، به‌خصوص اگر شما را از اشتباهات پرهزینه‌ دور کند.

 

منبع: اکوموتیو

استارتاپس لند

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *