نوآوری

بررسی نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین: در تعامل یا در تقابل؟

در این مقاله، ابتدا به توضیح کوتاهی در مورد نوآوری تحول آفرین و معرفی انواع آن می پردازیم، سپس نوآوری مداوم را به طور کوتاه برای شما توضیح خواهیم داد و در ادامه به بررسی ارتباط نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین می پردازیم و توضیح می دهیم که آیا این دو پدیده در کنار هم هستند یا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. لطفاً زرافه را دنبال کنید.

نوآوری در دنیای امروز جای پای خود را باز کرده است و به عنوان یکی از مهمترین موارد و ترند های دنیای اقتصاد محسوب می شود. این ترند جدید در دنیای اقتصاد، نه تنها در اقتصاد جهانی و مدل های کسب و کار تأثیرگذار بوده بلکه در حال ارتقای کیفیت زندگی مردم است. نوآوری در زندگی، کار و کسب و کار و تجارت مردم تأثیرات فراوانی داشته که انکار آن ممکن نیست.

به طور کلی تمام کسب و کارها و استارتاپ ها می توانند به تمرکز بر دو نوع از نوآوری بپردازند: این دو نوع، نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرینهستند.

بررسی نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین: در تعامل یا در تقابل؟

تعریف نوآوری مداوم (Sustaining Innovation)

نوآوری مداوم به طور دقیق بر بهبود و تقویت کالاها و خدمات موجود تمرکز دارد. نوآوری مداوم به دنبال ایجاد بازارهای جدید نیست، بلکه در تلاش است تا ارزش بهتر و بیشتری برای بازارهای موجود خلق کند. نوآوری مداوم، شرکت ها و کمپانی های بزرگ را به رقابت در مقابل نوآوری های یکدیگر فراخوان می کند و همین موضوع باعث پیشرفت آن ها می شود. دانشمند و متخصص علم نوآوری پروفوسور کلیتون کریستنسن (Clayton Christensen) نیز در این باره توضیح داده است:

“نوآوری مداوم تقاضا را هدف می گیرد. بهترین عملکرد و بهترین کالاها برای بهترین مشتریان. کالاهایی بهتر از آنچه که قبلاً بوده است. نوآوری مداوم در شرکت ها و کمپانی های خوب و قدرتمند سال به سال افزایش پیدا می کند. برخی از نوآوری های مداوم در رقابت پیشی می گیرند و پیشرفت زیادی می کنند. فرقی نمی کند که نوآوری چقدر از نظر فنی و تکنولوژیکی پیچیده باشد، در هر صورت رقبای قدیمیتر در نوآوری مداوم برنده بازی هستند. دلیل آن هم ساخت کالایی بهتر برای مشتریان خوب آن هاست. این کالاهای جدید احتمالاً حاشیه ی سود بیشتری هم برای تولید کننده خواهند داشت. شرکت های با سابقه هم انرژی بیشتری در نوآوری مداوم دارند و هم از منابع بیشتری برای استفاده در این راه برخوردارند.”

یک نمونه روشن برای نوآوری مداوم شرکت داروسازی فایزر (Pfizer) است. فایزر از نظر درآمدی بزرگترین شرکت داروسازی دنیا محسوب می شود. موفقیت این شرکت بر اثر تولید داروها و واکسن هایی اثربخش رقم خورد. فایزر در سال 1849 به عنوان یک تولید کننده مواد شیمیایی تأسیس شد و یک سال بعد با کشف داروی ترامایسین موفقیت های این شرکت رقم خورد و بعد از مدتی فایزر به یک شرکت داروسازی دانش بنیان تبدیل شد.

خواندن
اهمیت نوآوری برای رشد

تعریف نوآوری تحول آفرین (Disruptive Innovation)

اگر بخواهیم یک راست به اصل مطلب برویم باید بگوییم که نوآوری تحول آفرین به ساخت بازار یا بازارهای جدید و ارزش های جدید کمک می کند. نوآوری تحول آفرین در واقع راه حل های نوآورانه ای را معرفی می کند که بازارها و ارزش های موجود را متحول می کنند. یک نکته مهم: در حالی که مفهوم فناوری تحول آفرین رایج تر است، اما مفهوم نوآوری تحول آفرین مفهوم پرکاربرد تری برای این موضوع است. علت آن هم این است که فناوری های کمی وجود دارند که حقیقتاً یک نوآوری محسوب شوند. آن چیزی که تأثیری نوآورانه ایجاد می کند مدل کسب و کار است و نه فناوری مورد استفاده از آن.

از نظر پروفسور کریستنسن نکته کلیدی نوآوری تحول آفرین این است که بر خلاف نوآوری مداوم در فضای رقابتی میان شرکت های بزرگ و با سابقه اتفاق نمی افتد.

اگر بخواهیم یک نمونه روشن از نوآوری تحول آفرین به شما معرفی کنیم می توانیم به معرفی آیپاد توسط اپل اشاره کنیم. این شرکت محصولی با فناوری قدرتمند و مدل کسب و کار مخصوص به خود معرفی کرد. مشتریان به سمت اپل سوق پیدا کردند و این شرکت توانست با محصولات خود، نرم افزارهای پشتیبان این محصولات و خدمات خود، در سودآوری رکوردهای جدیدی ثبت کند. اما راز اصلی موفقیت اپل و نوآوری اصلی چه بود؟ نوآوری تحول آفرین. نوآوری در دانلود آسان و راحت موسیقی.

انواع نوآوری تحول آفرین

طبق گفته پروفسور کریستنسن نوآوری تحول آفرین شامل چندین مورد مختلف است.

  • تحول در سطوح پایین رده: این سطح از نوآوری تحول آفرین به انجام عملی جدید یا تغییر روند مالی و یا کاهش میزان حاشیه سود در جهت افزایش سودمندی و کاربرد بیشتر است. در این نوع از نوآوری تحول آفرین شرکت ها به جای ساخت و ایجاد بازارهای جدید، از مدل های کسب و کار کم هزینه استفاده می کنند و به مشتریانی که مورد توجه شرکت های بزرگتر قرار نگرفته اند توجه می کنند. مثال بارز این موضوع شرکت های کره ای اتومبیل سازی است که با ساخت محصولات با کیفیت و خوش قیمت و توجه به اقشار معمولی به بازار بزرگی وارد شدند و اکنون به بازار های اروپا و آمریکای شمالی نیز دسترسی پیدا کرده اند.
  • تحولات بازارهای جدید: این نوع از نوآوری تحول آفرین به بازارهایی با محصولات گرانتر و با استفاده آسان تر توجه دارد. این نوآوری در ابتدا به گروهی از مشتریان می رسد و به مرور جای خود را در بازار باز می کند. یکی از مشهورترین این بازارهای جدید بازار ساعت های هوشمند است. در پی شیوع استفاده از تلفن های هوشمند، ساعت هوشمند نیز وارد کارزار شدند. در ابتدا استقبال چندانی از آن نشد، اما اکنون بازار جدید آن شکل گرفته و جای خوبی در گجت های هوشمند برای خود باز کرده است.
  • تحولات ترکیبی: این نوع از تحولات از دو روش قبلی استفاده می کند.
خواندن
برندسازی کسب‌وکار تجارت الکترونیک در بازار مملو از رقیب

اما انتخاب از بین نوآوری تحول آفرین و نوآوری مداوم به همین سادگی نیست. مشکلاتی نیز وجود دارند که ممکن است ذهن را از استفاده از هر یک از دو روش دور کنند. شرکت های اجاره ای معمولاً به دلیل زمان بر بودن نوآوری های تحول آفرین از آن غفلت می کنند.

بررسی نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین: در تعامل یا در تقابل؟

بررسی نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین

آیا نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین در تضاد و تقابل با یکدیگر قرار می گیرند و یا یکدیگر را تکمیل می کنند؟

یک مدل کسب و کار تحول آفرین می تواند سود خوبی به دست بیاورد، اما شرکت های بزرگ و با سابقه نباید به بهانه رسیدگی به بازار های تحول آفرین دست از نوآوری مداوم خود بردارند. نوآوری مداوم می تواند به یک کسب و کار جدید برای رشد بهتر از طریق فناوری های بهتر و جدیدتر کمک کند. نوآوری مداوم می تواند در این راه به شرکت های بزرگ کمک کند. زمانی که زیست پذیری کالایی جدید تر و بهتر انجام شود و بازار جدیدی برای آن به وجود بیاید، کسب و کارهای بزرگتر و قدیمیتر نیاز دارند تا برای رشد بیشتر به تحول روی بیاورند.

در بررسی نوآوری مداوم و نوآوری تحول آفرین متوجه می شویم که مسئله نوآوری تصمیم سختی است که هر شرکتی با آن رو به روست. تصمیم در مورد اینکه آیا تنها در بازار موجود و بازار همیشگی باقی بمانند یا اینکه بهتر است با روی آوردن به مدل های کسب و کار جدید و فناوری های جدید در تلاش برای ساخت و به دست آوردن بازارهای جدید باشند؟

خواندن
آیا فضای کار اشتراکی برای شما مناسب است؟

به منظور رسیدن به نوآوری در شرکتی که با مدل کسب و کار طولانی مدت در حال فعالیت است دستیابی به تکامل و تغییری اساسی امکان پذیر است. به عبارت دیگر و به بیانی ساده تر، نوآوری تحول آفرین و نوآوری مداوم لزوماً به یکدیگر ترجیح داده نمی شوند بلکه می توانند در راستای تکامل یکدیگر قرار بگیرند.

 

منبع: مجله زرافه

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *