Pre Seed

چارچوب آمادگی برای مرحله استارتاپی ایده خام اولیه ( Pre Seed )

در ابتدا این مقاله تعریفی از مرحله Pre Seed را با هم مرور می کنیم . وقتی تنها چیزی که از یه استارتاپ وجود داره، یه ایده ناب باشه و هنوز محصول اولیه‌ای ساخته نشده، استارتاپ تو مرحله‌ی ایده یا پیش از کِشت قرار داره. اغلب موارد تو این حالت، تیم متشکل از یک تا سه نفرِ که بیشتر وقت‌شون صرف ایده‌پردازی، مطالعه بازار و شناسایی نیاز مشتریان بالقوه می‌شه.در واقع ایده خام اولیه ( Pre Seed ) یکی از ابتدایی ترین مراحل رشد استارتاپ می باشد .

مراحل ایجاد و رشد یک استارتاپ

عقل سلیم در سرمایه‌گذاری می‌گوید که در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که به دنبال بازارهای بزرگ هستند و در یک روز میلیاردها دلار میتوانند ارزش داشته‌باشند. درحالیکه ما قبول داریم که سود سرمایه‌گذاری براساس قانون قدرت است و ما فکر میکنیم که تقریبا برای موسسان و سرمایه گذاران غیرممکن است که به درستی در مرحله پیش از کشت ایده پیش‌بینی کنند که چقدر شرکت توانایی یک نتیجه بالقوه دارد.

ایربی ان بی Airbnb (با نام کامل اولیه تخت و صبحانه AirBed&Breakfast) در اولین ارایه استارت آپی خود نشان داد که کل بازار قابل مطرحش 10.6 میلیون سفر در یک سال، 0.6 درصد ناچیز از بازار بزرگتر هتل ها است.  شکی نیست که آنها تلاش کردند تا اولین درآمد میلیونی خود را در ابتدای کار به دست آورند ولی حتی موسسان هم نمیتوانستند تصور کرده باشند که آنها ظرف چند سال یک تهدید موجود را بر کل صنعت هتل وارد میکنند. ایربی ان بی اکنون بیش از دو میلیون نفر را در هر شب میزبانی میکند.

ارایه استارت آپی مرحله Pre seed اوبر اعلام کرد که کل بازار برای اوبر 4.2 میلیارد دلار بود.

خواندن
معرفی استارتاپی برای ارائه بسته بندی دوستدار محیط زیست

جالب است که این شرکت به دنبال مبلغ بیش از ده میلیارد دلار در درآمد خالص در 10 سال آینده است. (و بیشتر از 40 میلیارد دلار در رزروها است.)

در اینجا چندین ویژگی در بسیاری از تیم های بنیانگذار ما وجود دارد:

تولید مهم تر از توزیع است.

آنها هرگز یک تیم بزرگ را مدیریت نکرده اند.

آنها هیچ وقت مالک حساب سود و زیان نبوده اند.

این اولین بار است که یک شرکت را تاسیس کرده اند.

آنها لزوما یک شخصیت خارق العاده ندارند که ما به روسای شرکت های بزرگ نسبت میدهیم.

به جای تلاش برای فهم اینکه آیا این تیم میتواند یک شرکت بزرگ را اداره کند، ما تحلیل میکنیم که این شرکت می تواند در کوتاه مدت یک شرکت کوچک فوق موفق را بسازد. بعد، کار ما این است که مشاوران و مدیرانی را برای سرمایه‌گذاران قرار دهیم تا کمک کنند آن را به مقیاس مرحله بعد برسانیم.

اینها ویژگی هایی است که ما در سرمایه‌گذاران بالقوه‌مان به دنبال آن هستیم:

آنها فرصت بازار را میفهمند و این مورد را بهتر از افرادی که سالها در این کار وقت صرف کرده اند استفاده میکنند.

اما در همین زمان، آنها یک دیدگاه قوی دارند که در تضاد با باور افراد راس امور است.

آنها نسبت به تیم های کوچک و کم سود و پرسرعت تعصب دارند.

آنها پنج نفر استخدامی اول را از شبکه خودشان مشخص کرده اند.

آنها اشتهای سیری ناپذیری برای تحویل محصولی دارند که مشتری را جذب میکند و یک ذهنیت قوی برای بدست آوردن نشانه های اولیه بازار مناسب محصول دارد.

خواندن
چه چیزی استارتاپ است و چه چیزی، نه!‏

برای رشد کردن نه رسیدن به مقیاس، شب بیداری میکشند. آنها میدانند که مقیاس بندی کسب و کار تنها زمانی مهم است که آنها به بازار مناسب محصول دست پیدا کنند.

ما فکر می کنیم فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در هر مرحله استارتاپی وجود دارد -کافی است مراحل رشد هر استارتاپی را از مرحله کشش اولیه تا ورود به مرحله رشد درک نمایید و از هر موقعیتی برای موفقیت استارتاپ خود استفاده درست نمایید .

 

منبع: ایران استارتاپ

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *