تحقیقات بازاریابی

فواید انجام تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که باید برای هر استارتاپ و کسب و کاری انجام شود. تحقیقات بازاریابی اول از هر چیز دیگری به شما کمک می کند بفهمید که برای عرضه و پیشنهاد شما تقاضایی وجود دارد یا خیر؟ فواید انجام این تحقیقات بسیارند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به چند مورد از مهمترین فواید انجام تحقیقات بازاریابی بپردازیم.

تحقیقات بازاریابی

مهمترین فواید انجام تحقیقات بازاریابی

حال با فرض اینکه شما این مقاله را مطالعه کردید و یا از مفهوم تحقیقات بازاریابی آگاهی دارید به بیان فواید انجام تحقیقات بازاریابی می پردازیم. همانطور که که گفتیم تحقیقات بازاریابی اهمیت زیادی دارند که به چند مورد از مهمترین فواید آن در ادامه اشاره می کنیم:

  1. مشتریان شما کجا هستند؟
  2. چه تعداد مشتری وجود دارد؟
  3. به کدام یک از کالا ها و خدمات شما نیاز دارند؟
  4. قصد دارید چطور به آن ها برسید؟

1- مشتریان شما کجا هستند؟

یکی از فواید انجام تحقیقات بازاریابی این است که متوجه می شوید مشتریان شما کجا هستند؟ اگر به تأسیس یک کافی شاپ فکر می کنید، این موضوع که مشتریان شما در کجا قرار دارند می تواند موضوع بسیار مهمی باشد. واضح است که مشتریان شما حاضر نیستند برای صرف یک قهوه مسافت بسیار طولانی را طی کنند. بنابراین در این مورد محلی بودن کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان عاملی برای موفقیت این مدل کسب و کار شناخته می شود. با اینکه قهوه یک کالای پرطرفدار و پرتقاضا است، اما دارا بودن محلی برای این کسب و کار که از رفت و آمد زیادی برخوردار باشد (به اصطلاح عامیانه آن: پاخور خوبی داشته باشد) یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت این کسب و کار است.

از آنجایی که تنها شما در محل مورد نظر کافی شاپ ندارید باید اساس کار خود برای رقابت با هم صنفان خود را مشخص کنید. البته وجود رقبای محلی چیز بدی نیست و حتی می تواند یک نشانه مثبت باشد. اگر قرار باشد در محلی کسب و کار خود را شروع کنید که رقیبی در آنجا حضور ندارد احتمال اینکه آن محل مناسب کسب و کار شما نباشد بیشتر خواهد بود.

خواندن
راهنمای انتخاب رنگ برای کمپین بازاریابی

2- اندازه ی بازاری که قصد ارائه خدمت به آن دارید را بررسی کنید

زمانی که کوچکی یا بزرگی بازاری که قصد خدمت رسانی به آن دارید را بدانید، می توانید هدف گذاری واقع بینانه تری انجام دهید. هدف گذاری واقع بینانه در مسائل بسیار مهمی می تواند به شما کمک کند. یکی از مهمترین این مسائل این است که می توانید منابع و امکانات متناسب با هدفتان را تهیه و از اختصاص دادن هزینه کمتر و یا بیشتر از حد به منابع جلوگیری کنید. همچنین اگر قصد دارید برای کسب سرمایه به سرمایه گذار رجوع کنید، این موضوع اطلاعات کافی برای ارائه و دریافت سرمایه را برای شما فراهم خواهد کرد. اگر بخواهیم دوباره از مثال کافی شاپ استفاده کنیم، اندازه ی بازار می تواند ترکیبی از مشتریان علاقه مند به کافی شاپ ها و مشتریان گذری و محلی باشد.

برای به دست آوردن اطلاعات موجه و حقیقی در مورد اندازه بازار، برای راه اندازی یک کافی شاپ تحقیقات اولیه ای وجود دارد که می توانید انجام دهید. برای مثال می توانید به کافی شاپ های اطراف محل مورد نظر رفته و با گذراندن وقت در آن ها به بررسی کلی در مورد میزان بازار بپردازید. پیشنهاد میکنیم این کار را در بازه های زمانی مختلفی از روز، هفته و حتی ماه انجام دهید. همانند این تحقیقات در فضای کسب و کارها و استارتاپ های مدرن تر نیز وجود دارد. مثلاً اگر به راه اندازی یک شرکت نرم افزاری می اندیشید برای انجام تحقیقات اندازه بازار مشتریان می توانید از تحلیل کلمات مورد جستجو در فضای وب و برای اندازه گیری رقابت این بازار از رقابت این کلمات در رده بندی موتورهای جستجو استفاده کنید.

3- نیاز مشتریان را بسنجید و از نیاز آن ها اطمینان پیدا کنید

یکی از مهمترین فواید انجام تحقیقات بازاریابی این است که با کمک آن می توانید از نیازهای مختلف گروه های متفاوتی از مشتریان خود اطلاع پیدا کنید (از آنجایی که یک کسب و کار موفق نیازمند شناخت به روز و همیشگی این نیازهاست، متوجه ارزش انجام تحقیقات بازاریابی در همه زمان ها می شویم. به این معنی که اثر این تحقیقات تنها در ابتدای انجام کسب و کار نیست). نیازهای یک کسب و کار ممکن است در هر شرایطی با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

خواندن
بهترین و مفیدترین راه‌های استفاده از بازاریابی ویدئویی

به مثال کافی شاپ برگردیم. احتمالاً یکی از نیازهای مشتریان یک کافی شاپ در یک ایستگاه قطار سرعت در ارائه خدمات است. این کافی شاپ نیازی به میز و صندلی های زیاد ندارد و بیشتر مسافران سفارش های خود را در حال حرکت مصرف می کنند. بنابراین حتی یک کیوسک کوچک می تواند سرویس دهی خوبی در این محل انجام دهد. اما اگر کافی شاپ شما قرار است در محدوده شهر یا در یک جاده پر رفت و آمد باشد، احتمالاً نیاز بیشتری به محلی برای استراحت دارید. دسترسی به وای فای رایگان و محیطی شیک و تمیز (و برای مثال مجهز به دستگاه تصویه هوا) برای راه اندازی یک کافی شاپ خوب با حس و حالی خوب در مرکز شهری شلوغ و آلوده مناسب است.

از مثال کافی شاپ این نکته را نیز دریافت می کنیم که با وجود یکسان بودن کالا و خدمات اصلی در یک کافی شاپ ارائه خدمات حاشیه ای بر اساس نیاز مشتری می تواند امتیاز مثبت کسب و کار شما باشد. در دنیای امروز و بازار امروز، آگاهی کامل از نیاز مشتری می تواند کسب و کار شما را به سمت سود دهی بیشتر سوق دهد. کافی است که مثال کافی شاپ و موارد آن را به استارتاپ خود تعمیم دهید تا سرنخ را به دست آورید.

در مثال یک شرکت ارائه کننده خدمات نرم افزاری نیز به همین شکل است. ارائه خدمات و کالای اصلی یکسان است، اما با فهم نیاز مشتری می توانید خودتان را با مشتریان و نیازهای بیشتری تطبیق دهید.

خواندن
آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش چهارم: بازاریابی درون‌گرا و برونگرا
تحقیقات بازاریابی

4- ساخت یک برنامه و نقشه راه برای هدفگیری مؤثر

محل تأسیس مهمترین نکته در موفقیت یک کافی شاپ است. بنابراین این یک عنصر کلیدی برای برنامه این کسب و کار تلقی می شود. محیط داخلی یک کافی شاپ نیز می تواند یکی از عوامل موفقیت آن باشد. تبلیغ در مجلات محلی و در شبکه های اجتماعی هم فرصت شناخت را برای مشتریان شما ایجاد می کند. می توانید از اپلیکیشن های معرفی کسب و کار های محلی برای معرفی بیشتر کسب و کار خود استفاده کنید. این اپلیکیشن ها امروزه مخاطبان زیادی دارند.

برای شرکت نرم افزاری قرارگرفتن در رتبه های مناسب در 5 تا 10 کلمه کلیدی از کلمات پرجستجو در موتورهای جستجو می تواند تأثیر زیادی در رونق کسب و کار داشته باشد. مجموعه تمام این فعالیت ها، اهداف و وظایفی که برای بازاریابی یک کسب و کار در نظر گرفته می شود با عنوانبرنامه و نقشه راه بازاریابی برای هدف گیری مؤثر و رسیدن به اهداف بازاریابی شناخته می شود.

نتیجه گیری

از انجام تحقیقات بازاریابی می توانید اطلاعات که لازم دارید را به دست آوردید. در پایان به طور خلاصه به نتیجه گیری از این موارد می پردازیم:

  • اطلاع از اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند از روز اول حائز اهمیت است و به شما کمک می کند که بازار خود را به دقت مشخص کنید.
  • بعد از آن می توانید میزان و اندازه بازار خود را بشناسید که این موضوع به شما کمک می کند که تناسب میان منابع و تقاضای بازار شما برقرار شود.
  • شناخت بیشتر مشتری به شما کمک می کند به رفع نیاز های مشتری برسید و مشتری را نسبت به خود خشنود کنید.
  • تحقیقات بازاریابی همچنین به شما کمک می کنند که با دید وسیع تری دست پیدا کنید و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف دست پیدا کنید، که این موضوع نیز به خودی خود بسیار حائز اهمیت است.

منبع: مجله زرافه

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *