شوخ طبعی در کار

مدیریت و شوخی در کار

بسیاری از مدیران از یک منبع مهم انسانی برخوردارند که به ان بها داده نمی شود و آن منبع، شوخ طبعی است. البته برخی مدیران انگار بطور مادرزاد بر این اصل استوارند که “هرگز کار را با شوخی قاطی نکن.” و درک ارزش شوخ طبعی برایشان سخت است. واکنش ناباورانه ی آنها به ایده ی شاداب تر بودن ” نمیتوانی جدی باشی؟ ” است و قطعا حق با آنهاست. شما حداقل اگر میخواهید روحیه ی کارکنانتان انگیزه ی کارمندانتان را بالا برید نمی توانید جدی باشید. شما برای ایجاد خلاقیت، کار تیمی قوی و ارتباط عمومی اسان، کاهش میزان استرس و استعفا و غیبت کارمندان، جهت افزایش اعتماد میان مدیریت و کارکنان، ارائه ی خدمات پویا به مشتری و بهبود سودمندی، نمی توانید جدی باشید. زیرا شوخ طبعی در هر سازمانی جهت نیل به این اهداف لازم است.

بکار گیری شوخ طبعی به این معنی نیست که کارمندان دور آب سردکن جمع شوند و گپ بزنند. شوخ طبعی یعنی داشتن نوعی دیدگاه و بکار گیری یافتن فرصت شوخی در موقعیت های مناسب جهت مدیریت استرس و حل خلاقانه ی مشکلات.

شوخ طبعی در کار

در اینجا به چند مورد میپردازیم که به شما کمک میکند در سازمانتان بیشتر خوش بگذرانید :

1- شاداب باشید. بسیاری از ما قربانی بیماری خطرناک “شدیدا حرفه ای بودن” هستیم. علایم این بیماری، خطوط اخم پیشانی، سطح بالای استرس و نبود خلاقیت است. درمان ساده است، یاد بگیرید شاداب تر باشید و درعین حال کارتان را هم جدی بگیرید. وقتی شما به خودتان می خندید، انسانیت و گشاده رویی خود را نشان می دهید و دیگران را نیز به این کار تشویق می کنید. به همین صورت دیگر کسی نمی تواند به شما بخندد. نویسنده باب راس، این مسئله را اینگونه به ما یاد اوری میکند: “رهبرانی که حس شوخ طبعی ندارند، مثل یک ماشین چمن زنی در گورستان می مانند. افراد زیادی زیردستشان هستند اما هیچکس به انها توجهی نمیکند.”

خواندن
کارمندی که افسردگی دارد را چگونه مدیریت کنیم

2- صمیمی و روراست باشید. سگ ها وقتی صادق نباشیم متوجه میشوند پس احتمالا کارمندانمان هم اینطور هستند. اگر صبح شنبه با شخصیت رابین ویلیامز سرکار حاضر شوید، ممکن است کارکنان مشکوک شوند که یکدفعه افتاب از کدام طرف سر زده که شما میخواهید فضا را شاد کنید. پس خودتان باشید. سعی کنید نوع منحصر بفرد شوخ طبعی خودتان را داشته باشید و هرطور خودتان راحتید باشید.

3- کم و ساده بیندیشید. بزرگترین کمک به روحیه ی کارمندان، به صرف پول یا انرژی زیادی نیاز ندارد. بلکه مهم چیزهای کوچکی ست که طبق اساس منسجمی انجام میشود. پس بدنبال فرصت های ساده بگردید تا کمی شوخ طبعی بخرج دهید. یک تابلوی شوخی دست و پا کنید، اتاق شوخی بسازید (کوداک ایستمن و هولت پکارد انها را دارند.) که شامل نقل قول های شوخ طبعانه ی مرتبط باشد شوخی فی البداهه را تمرین کنید ( به گفته ی استنداپ کمدین ها نیزموثر ترین شکل شوخی همین است.)

4- تمرین کنید مرتبط با موقعیت شوخی کنید. هرچه از شوخی های مختص به شرکت، تیم، یا تشکیلات خود استفاده کنید، آن شوخی معنادار تر می شود.  شوخ طبعی مرتبط، و مربوط به کار، بخشی از پیشینه ی شرکت می شود و به تیم کمک می کند احساس همبستگی با تجربیات مشترک داشته باشند. شروع کنید یک فایل از نقل قول ها، کارتون ها، سوالات طنز مشتریان و ضرب المثل هایی مربوط به تشکیلاتتان جمع اوری کنید.

5- شوخی امن بکار برید. شوخی همانطور که  می تواند دیوارها را بسازد، می تواند مرز ها را نیز درهم بشکند. پس مطمئن شوید که سبک شوخی که بکار می برید “امن” باشد. شوخی که جنسیت زده، نژادپرستانه و مذهبی نباشد مناسب استفاده است. همچنین مراقب مواقعی باشید که ممکن است جای شوخی نباشد. امن ترین نوع شوخی این است که به خودتان بخندید.

خواندن
انتقال دانش تخصصی در سازمان؛ مزایا و راهکارها

6-اشخاصی را برای شوخ طبعی استخدام کنید. اگر میخواهید فضای شرکت را شاداب کنید، اشخاص خوش مشرب را استخدام کنید. شرکت هواپیمایی Southwest، برنده ی جایزه ی “شوخ طبعی در محل کار” ، افراد را، چه مامور خدمات مستقیم مشتری  باشند یا مکانیک، برای شوخ طبعی استخدام می کند. به این طریق، افراد با فرهنگ شرکتی خود سازگار می شوند. حتی ناسا معتقد است که یکی از مهمترین صفات فضانوردان آینده، حس شوخ طبعی فوق العاده شان خواهد بود.

7-شوخی را به یک اولویت تبدیل کنید. بدیهی ست که ما به سرگرمی و شوخ طبعی بیشتری در سازمانمان نیاز داریم. بهرحال این مسئله یکی از ان اصول مادرزادی و سرحال کننده ی ماست. فقط یک مشکل وجود دارد آنهم اینکه این چیز کوچک و حیاتی،مدام مثل مانع سر راهمان قرار می گیرد. اگر می خواهید شوخ طبعی را جدی بگیرید، پس با آن مثل هر اولویت دیگری برخورد کنید. این شعار شرکت Grimes Aerospace را سرلوحه قرار دهید: ” رشد، منفعت و شوخ طبعی”. خوشی و شوخی را یکی از ارزش های اساسی خود قرار دهید، شوخی را در محل کار اموزش دهید، آن را در اهداف و برنامه های کاری بگنجانید، و البته هرازگاهی این سوال ساده اما مهم را از خودتان بپرسید که ” آیا هنوز به ما خوش میگذرد؟ “

8- به خود و کارمندانتان اجازه ی تفریح دهید… و سر راه قرار نگیرید. به عنوان یک رهبر، به یاد داشته  باشید که دیگران برای تعیین فضای اداره، به شما نگاه می کنند. شما این قدرت را دارید که تصمیم بگیرید در مسسیر روحیه بخشی سد راه باشید یا اینکه خلاقیت و انرژی مثبت را سرعت بخشید.

خواندن
۱۱ سوالی که در مصاحبه تلفنی باید از کارجو بپرسید

منبع: پین استار

استارتاپس لند


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *