نحوه ثبت شرکت های دانش‌بنیان ( معرفی سامانه و مراحل ثبت )

نحوه ثبت شرکت های دانش‌بنیان ( معرفی سامانه و مراحل ثبت )

در مقاله قبل به چیستی شرکتهای دانش بنیان از دیدگاه‌های مختلفی من جمله مدیریتی ، حقوقی و اقتصادی پرداختیم و دانستیم شرکت دانش بنیان را به طور خلاصه شرکتی می‌توان تعریف کرد که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر فعالیت می کند حال در این مقاله به سراغ معرفی مراحل ثبت و تاسیس شرکت دانش بنیان می رویم و با معرفی سامانه ثبت شرکت های دانش‌بنیان و همچنین مدارک لازم جهت ثبت شرکت های دانش‌بنیان به تفضیل به توصیف مراحل می‌پردازیم.

بر اساس بخش اول راهنمای ایجاد کسب و کار در قالب شرکتهای تعاونی دانش بنیان با عنوان “راه اندازی کسب و کار جدید ویژه شرکتهای تعاونی دانش بنیان ” که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون و بنیاد ملی نخبگان در تابستان ۱۳۸۹، در قالب آیین نامه به تصویب رسید، مراحل تشکیل این دسته از شرکت ها به قرار ذیل هستند:

مرحله ی اول: تولید ایده و پردازش آن ؛

ایده ناب حاصل تمرکز، تفکر، تجربه و احساس نیاز در شرایط زمانی و مکانی خاص است. بسیاری از ایده هایی که در آن سوی مرز ها موفق می شوند الزاما در کشور ما موفقیت آمیز نیست چرا که شرایط فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی و اقتصادی ما با آن ها یکی نیست. از طرف دیگر این را می توان نشانه خوبی دانست چرا که در کشور ما نیاز هایی وجود دارد که در کشور های دیگر موضوعیت ندارد و کسب و کاری برای برطرف نمودن آن شکل نگرفته است و ظرفیت های زیادی برای ایجاد یک کسب و کار تولیدی یا خدماتی مبتنی بر رفع نیاز مردم مهیا است.

خواندن
محرومیت زدایی با کمک نوآوری های استارتاپی

مرحله ی دوم: تبدیل ایده به نمونه ؛

ساخت نمونه یکی از مهم ترین مراحل توسعه کسب و کار است و بیشترین حمایت ها را لازم دارد. لذا باید برای مراقبت از نتیجه تحقیق و پژوهش شرکت که منجر به تولید محصولی دانش بنیان شده است نهایت تلاش خود را به کار گیرید. به طور کلی این مرحله مستلزم اقداماتی از قبیل؛

  • ثبت کردن شرکت در اداره ثبت اسناد به منظور تعیین ارتباط بین سهام داران مخصوصا سهام دارانی که دارای حق مالکیت فکری در شرکت می باشند؛
  • تهیه طرح امکان سنجی تبدیل ایده به نمونه؛
  • دریافت مجوز ثبت اختراع به طوری که با دریافت این مجوز، برای شرکت دانش بنیان در رابطه با دانش و فناوری های جدید و نوین خود، حقوق انحصاری فراهم می شود به این صورت که شرکت اجازه استفاده و بهره برداری انحصاری از فناوری و اختراع خود را برای یک مدت ۲۰ ساله از تاریخ ثبت اظهارنامه اختراع و فناوری، به دست می آورد؛ به علاوه دریافت سایر مجوزهای مورد نیاز از دستگاه های اجرایی و تأییدیه های علمی از سایر مراجع ذیربط؛
  • استفاده از تسهیلات و حمایت های دولتی از جمله تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری استانی، صندوق حمایت از پژوهشگران کشور و …

مرحله ی سوم: تبدیل نمونه به محصول تجاری یا تجاری سازی ؛

اگرچه ایده ناب شرط لازم برای راه اندازی یک کسب کار و کار موفق است اما شرط کافی نیست و برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید فرآیند تجاری سازی ایده به خوبی انجام شود. شاهد این ادعا مخترعین و دانشمندانی هستند که صرفا دانش لازم برای تولید محصول را در اختیار داشته و به دلیل رعایت نکردن اصول فروش و بازاریابی در راه اندازی یک کسب وکار موفق ناتوان بوده اند. بسیاری از کارشناسان فرآیند تجاری سازی را مهم ترین مرحله از مجموعه اقدامات راه اندازی شرکت دانش بنیان می دانند. به منظور انجام این مرحله بایستی اقدامات زیر به عمل آید که به قرار ذیل می باشند:

  • تهیه طرح امکان سنجی تبدیل نمونه به محصول تجاری؛
  • دریافت مجوزهای فعالیت از دستگاه اجرایی ذیربط؛
  • تهیه مکان جهت تجاری سازی ایده (مثلا مراکز رشد و فناوری، مناطق ویژه اقتصادی و پارک های فناوری)؛
  • استفاده از تسهیلات و حمایت های دولتی (به خصوص تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی)
  • تهیه طرح توزیع، بازاریابی و فروش
خواندن
Beam؛ استارتاپی برای رفع مشکلات افراد بی خانمان

چگونه شرکت خود را دانش بنیان کنیم؟

مرحله اول : ورود به سامانه

در ابتدا باید به پورتال daneshbonyan.ir مراجعه نموده و از قسمت ثبت نام و ارزیابی، سامانه ثبت شرکت ها را انتخاب نمایید و یا می توانید به صورت مستقیم از لینک reg.daneshbonyan.ir به این سامانه وارد شوید. بهتر است قبل از ثبت نام، آیین نامه ها و قوانین و بسته های حمایتی مربوط به ثبت شرکت های دانش‌بنیان را مطالعه بفرمایید.

نحوه ثبت شرکت های دانش‌بنیان ( معرفی سامانه و مراحل ثبت )

مرحله دوم : ثبت نام اولیه شرکت

شرکت هایی که برای اولین بار وارد سامانه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان می شوند لازم است اقدام به ثبت نام نمایند. برای این کار گزینه” ثبت نام ” را انتخاب کرده و پس از تایید تعهدات و آگاهی های لازم، اصلاحات مربوط به نام شرکت، شناسه ملی و همچنین پست الکترونیک و رمز عبور را تکمیل نماید. با انتخاب گزینه ثبت، لینک فعال سازی سامانه به پست الکترونیک واردشده ارسال می گردد.

نحوه ثبت شرکت های دانش‌بنیان ( معرفی سامانه و مراحل ثبت )

مرحله سوم : شروع ثبت اطلاعات شرکت

متقاضی لازم است جهت ثبت اطلاعات شرکت ابتدا از نوار ابزار بالا فیلد “ثبت اطلاعات” و سپس “ثبت اطلاعات شرکت” را انتخاب نماید.

مرحله چهارم : تکمیل اطلاعات

متقاضی لازم است در هفت بخش مشخصات کلی، هیئت مدیره، سهامداران، مجوزها و استانداردها، منابع انسانی موجود، کالا و خدمات و اطلاعات مالی که فیلدهای هر قسمت در سمت راست صفحه نمایش داده شده است، را تکمیل نماید. لازم به ذکر است در تمامی قسمت های فرآیند تکمیل اطلاعات، شرکت، پس از ثبت اطلاعات بایستی به روی دکمه ” ذخیره” که در انتهای صفحه قرار گرفته است کلیک نماید. در غیر این صورت اطلاعات تکمیل شده ذخیره نخواهد شد.

خواندن
مالک بزرگ‌ترین یونیکورن فناوری جهان…؟

مرحله پنجم : ارسال درخواست بررسی دانش بنیان

شرکت بعد از تکمیل اطلاعات خود و بارگذاری اسناد مربوط بایستی به قسمت ارسال درخواست دانش بنیان مراجعه نماید و به روی درخواست نهایی کلیک نماید. در صورت تایید ارسال درخواست، رسید پذیرش به شما ارائه خواهد شد.

مرحله ششم : ارجاع به کارگزار

در ابتدا درخواست شرکت همراه با تصویر مدارکی که بارگذاری کرده به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان ارسال شده و پس از آن دبیر کارگروه درخواست شرکت را به یکی از کارگزاران مورد تایید کارگروه ارجاع می دهد. لیست کارگزاران مورد تایید را می توانید از  اینجا ببینید.

مرحله هفتم : تصمیم گیری نهایی

در مرحله اخر، جمع بندی بررسی ارزیاب در کمیته کارشناسی کارگروه بیان شده و نتیجه تصمیم گیری در رابطه با ارائه تاییدیه دانش بنیان از طریق سامانه مذکور به شرکت متقاضی اعلام می گردد.

  • اعتراض به تصمیم کارگروه : در صورت اعتراض شرکت دانش بنیان به تصمیم کارگروه، اعتراض مورد بررسی قرار می گیرد.

منبع: اکوموتیو

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *