چگونه یک تیم استارتاپ موفق تشکیل دهیم؟

چگونه یک تیم استارتاپ موفق تشکیل دهیم؟

تحقیقات حاکی از آنند که رمز موفقیت بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا فارغ از حوزه کاری شان، منابع انسانی یا بهتر بگوییم نیروی کاری آن شرکت است. اهمیت برخورداری از اعضای تیم حرفه‌ای به مراتب در استارتاپ ها بیشتر می‌گردد و این همان چیزی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

1. ایجاد یک فرهنگ استارتاپی

همواره سخت ترین استخدام نیروی انسان مرتبط با اولین کسی است که می‌خواهیم به استخدام خود در آوریم و این در حالی است که این فرد تأثیر بسزایی در روند استخدام های بعدی و به طور کلی موفقیت استارتاپ شما دارد. اما پیش از شروع به جذب نیرو، می بایست ببینید که استارتاپ شما قرار است در قالب چه فرهنگ کاری پیش رود. آیا قرار است روابط افراد بسیار دوستانه و صمیمی باشد و یا اینکه در نظر دارید تا استارتاپ شما جزو شرکت های کاملاً رسمی و با دیسیپلینی خاص باشد. روابط در استارتاپ شما قرار است به چه شکل باشد. اعضای تیم می‌توانند همدیگر را با اسم کوچک صدا کنند و یا اینکه القابی همچون آقای، جناب، سرکار خانم و … به منزله جزء لاینفک فرهنگ استارتاپی شما خواهند بود. رو راست بودن اعضای تیم چقدر برای شما مهم است؟ اگر دروغ نگفتن و رو راست بودن جزو اولویت های شما است، پس در حین جذب نیرو می بایست تمام تلاش خود را به کار بندید تا از صحت و سقم ادعاهای فردی که مقابل شما نشسته است اطمینان حاصل کنید. در واقع، پس از اینکه تکلیف فرهنگ استارتاپی شما مشخص شد، می بایست شروع به جذب نیروهایی کنید که بیشترین نزدیکی را با فرهنگ مد نظر شما دارند.

2. چک کردن پیشینه اعضای تیم

زمانی که شما تیمی برای یک استارتاپ تشکیل می دهید، جدای از اینکه یک گروه متشکل از افراد مختلفی را دور هم جمع می کنید، شما در حین گذاشتن سنگ زیربنای استارتاپ خود می باشید و توجه کنید که حتی یک اشتباه می‌تواند در طول زمان منابع، درآمد، زمان، برند و بسیاری چیزهای دیگر را زایل کند و در چنین شرایطی شکی به دل راه ندهید که فرد به اشتباه انتخاب شده می بایست جایگزین گردد. در همین راستا، حتماً از معرف هایی که متقاضیانی حضور در استارتاپ شما معرفی کرده‌اند سؤالاتی مختلف درباره فرد مد نظر بپرسید و اگر حتی یک نفر هم چیزهایی گفت که با اظهارت متقاضی ضد و نقیض بود، نیاز است تا زمان بیشتری برای انتخاب آن فرد اختصاص دهید. حال ممکن است این نگرانی برای شما پیش بیاید که شما نیاز به نیروی کار دارید و اگر بخواهید اینقدر سخت‌گیری کنید، تک و تنها باقی خواهید ماند. در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که در ۷۰ الی ۸۰ میلیون ایرانی، مسلماً خواهید توانست هفت هشت ده نفری که با اولویت های شما همخوانی داشته باشند را بیابید. پس نگران نباشید.

خواندن
چرا در ایران استارتاپ تحول آفرین شکل نمی‌گیرد؟

3. نوشیدن یک فنجان چای

برای تشکیل یک تیم قوی و مجرب، صرفاً تست کردن متقاضیان از لحاظ فنی کافی نبوده و شما می بایست از لحاظ خانوادگی، رفتارهای اجتماعی، تربیت و … ایشان نیز مطمئن شوید. بنابراین نیاز است تا پیش از نهایی شدن استخدام وی، فرد جدید را به یک کافی شاپ و یا رستوران دعوت کنید. در حین نوشیدن چای، قهوه و یا میل کردن غذا، سعی کنید در مورد مسائل مختلفی به جزء مسائل کاری صحبت کنید مثل دین، سیاست، روابط اجتماعی، خانواده، نگرش فرد نسبت به جنس مخالف و … (البته می‌دانیم که در موقع صرف غذا، صحبت کردن کار بدی است ولی این بار چاره‌ای نیست زیرا قرار است انتخاب مهمی انجام دهید!) حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که این مسائل چه ربطی به موفقیت یک استارتاپ دارد. برای روشن شدن این مسأله مثالی می زنیم. فرض کنیم که شما یک مدیر فنی یا طراح سایت استخدام می کنید. ایشان در کارشان بسیار حرفه‌ای هستند. روزی شما برای پرزنت کردن محصولات یا خدماتتان، جلسه‌ای مهم خواهید داشت که نیاز است مدیر فنی یا … هم در آن جلسه حضور داشته باشند. پس به اتفاق به دفتر مشتری می‌روید و از قضا برای شما نوشیدنی می آورند. همه یک فنجان بر می‌دارند و مدیر فنی شما هم از این قاعده مستثنی نیست. ماجرا از اینجا شروع می‌شود که به محض اینکه او شروع به نوشیدن چای می کند، صدای هورت سکوت اتاق جلسه را می‌شکند …

4. دیر استخدام کنید اما زود اخراج کنید

تا اینجای بحث گفتیم تا حد ممکن پیش از استخدام، فرد مورد نظر را مورد سنجش و آزمایش قرار دهید. به عبارت دیگر اصلاً در استخدام یک فرد عجله‌ای به خرج ندهید اما به یاد داشته باشید به محض اینکه دریافتید فردی مخل پیشرفت استارت شما است و به نوعی چوب لای چرخ تجارت شما می گذارد، شکی به دل راه ندهید که وی می بایست اخراج شود. این کار در ظاهر خیلی بی رحمانه به نظر می رسد، اما به این فکر کنید که یک فرد نامناسب می‌تواند کل کسب و کار شما و آینده شغلی چندین نفر دیگر را به مخاطره اندازد و آن موقع شما باعث بیکاری چند نفر شده‌اید به جای یک نفر. پس اگر هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید و با خود می‌گویید که فلان شخص اصلاً مناسب هم تیمی بودن نیست، تا قبل از ظهر از ایشان خداحافظی کنید.

خواندن
ماجرای خالق یک استارتاپ(کارواش آنلاین) که حتی ضامن برای وام نداشت

5. بی پولی خود را به اشکال دیگری جبران کنید

استارتاپ اسمش با خودش است: یعنی گروهی افراد با انگیزه که دور هم جمع می‌شوند تا ایده ای بکر را عملی کرده و به درآمدزایی برسانند و غالباً استارتاپ ها سرمایه زیادی ندارند و امکان پرداخت حقوق بسیار بالایی برای ایشان غیر ممکن است. در عوض می‌توانید به حداقل ها اکتفا کرده و نقشه راهی برای اعضای تیم ترسیم کنید که منجر به ارتقاء حقوق ایشان خواهد شد. به عبارت دیگر، تمام تلاش خود را برای موفقیت استارتاپ تان به کار بسته و این اطمینان را برای اعضای تیم حاصل کنید که همه در موفقیت‌های آتی تیم سهیم خواهند بود. علاوه بر این، می‌توانید عدم برخورداری از پول کافی را با چیزهای جانبی جبران کنید. به طور مثال، سعی کنید تجربیات خود را به اعضای تیم منتقل کنید، ایشان را راهنمایی کنید، نقش برادر بزرگ را برای ایشان بازی کنید، در غم و شادی کنار ایشان باشید، به همکاران خود انرژی مثبت دهید، محیط شادی برای ایشان تأمین کنید، به ایشان اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری دهید و … به خاطر داشته باشید که همه چیز پول نیست. اگر بتوانید محیطی فراهم سازید که آدم‌ها از بودن در آن محیط لذت ببرند، حتی شاید کسانی حاضر باشند پول بدهند تا در کنار شما باشند.

6. شخصیت ثابتی داشته باشید

شفافیت در روابط با اعضای استارتاپ خود، در موفقیت آن نقش بسزایی دارد. امروزه آدم‌ها باهوش‌تر از آنی هستند که بتوان چیزی را از ایشان پنهان کرد و یا اینکه ظاهر سازی کرد. علاوه بر این، سعی کنید چه در محیط کار و چه در خارج از تایم کاری شخصیت ثابتی داشته باشید چرا که این کار می‌تواند اعتماد اعضای تیم را جلب کند. شخصیتی داشته باشید که اعضای تیم بدون واهمه از شما و سیاست هایتان انتقاد کنند. به اعضای تیم خود دروغ نگویید و در عوض از ایشان هم بخواهید تا در همه احوال با شما رو راست باشند. به طور کلی، به راه اندازی استارتاپ کار سختی است و کار زمانی سخت تر می‌شود که شما هم تیمی های مناسبی هم نداشته باشید و شاید به جرأت بتوان گفت که شکست استارتاپ در چنین شرایطی قطعی خواهد شد. برخورداری از اعضای قوی و درست متضمن سربلند بیرون آمدن از پس چالش ها و مشکلات پیش رو است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *