معرفی استارتاپ‌هایی که در زمینه نجات اقیانوس‌ها فعالیت می‌کنند

معرفی استارتاپ‌هایی که در زمینه نجات اقیانوس‌ها فعالیت می‌کنند

استارتاپهایی برای نجات اقیانوس ها

برندهایی که در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند بیشتر از هر زمانی به فکر تولید محصولاتی هستند که آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند. نه به این دلیل که شهرت خود را افزایش دهند بلکه می‌خواهند با بهبود عملکرد میزان خلاقیت و بهره‌وری خود را رشد دهند. اکثر این شرکت‌ها در تلاش هستند تا با کاهش مصرف انرژی محصولات سبز تولید کنند و همچنین این مسائل را به کارمندان خود آموزش دهند. بعضی از آن‌ها حفظ محیط زیست را به‌عنوان پایه و اساس فعالیت‌های خود انتخاب کرده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله‌ به معرفی استارتاپهایی برای نجات اقیانوس ها می‌پردازیم که با تمام وجود در این زمینه تلاش کرده و از این راه درآمد کسب می‌کنند.

۱- تولید پارچه‌ی جین از پلاستیک

کارخانه‌های آمریکا سالانه ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کنند که تنها ۱۸ درصد آن‌ها بازیافت می‌شود. به گفته‌ی انجمن جهانی اقتصاد، سالانه ۸ میلیارد کیلوگرم زباله در اقیانوس‌های سراسر دنیا رها می‌شود. این یعنی در هر دقیقه یک کامیون پر از پلاستیک وارد آب اقیانوس‌ها می‌شود. دو استارتاپ به نام‌های G-Star Raw و Parley for the Oceans برای کاهش زباله‌های غیرقابل تجزیه و شناور در سطح آب اقیانوس‌ها با یکدیگر وارد همکاری شده‌اند. مشارکت این دو استارتاپ در زمینه‌ی مد و فشن انجام می‌شود و اولین مجموعه‌ی لباس‌های جین این دو شرکت با نام Raw for the Oceans که از پلاستیک‌های شناور در سطح اقیانوس ساخته شده به بازار عرضه شده است. شرکت Parley پلاستیک‌های موجود در اقیانوس را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را بازیافت کرده و نوعی نخ از آن‌ها تولید می‌کند. سپس شرکت G-Star وارد عمل می‌شود و از طریق فرآیند‌های پیچیده‌ی تولید، نخ را به پارچه‌ی جین تبدیل می‌کند. نتیجه‌ی نهایی محصولی است که مانند پارچه‌های جینِ معمولی است با این تفاوت که به منظور نجات اقیانوس‌ها و درواقع حفظ محیط زیست تولید شده است.

خواندن
کدام استارت آپ‌های خارجی در سال 2020 موفقیت بیشتری کسب می‌کنند؟

معرفی استارتاپ‌هایی که در زمینه نجات اقیانوس‌ها فعالیت می‌کنند

۲- بازیافت تورهای ماهیگیری دور انداخته شده

Bureo از دیگر استارتاپهایی برای نجات اقیانوس ها است. Bureo در زبان شیلی اسپانیولی به معنای موج بوده و نام استارتاپی است که تورهای ماهیگیری دور انداخته شده را به منظور تولید محصولات جالب از جمله اسکیت‌بورد و عینک آفتابی بازیافت می‌کند. این استارتاپ از طریق برنامه‌ای منظم که برای اولین بار در شیلی انجام شده، محل‌های امنی را فراهم کرده تا ماهیگیران تورهای غیر قابل استفاده را آنجا قرار دهند. پلاستیک استفاده شده در تورها ماده‌ی اولیه محصولات باکیفیتی است که در مراحل بعد تولید می‌شود.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ و توسط سه دوستی راه‌اندازی شده است که برای نجات اقیانوس‌ها دغدغه‌ی مشترکی داشتند. آن‌ها تصمیم گرفتند انقلابی را به منظور جلوگیری از آلودگی اقیانوس رهبری کنند و امیدوار هستند بتوانند در آینده این برنامه را با پاک‌سازی کل دنیا از زباله انجام دهند.

۳- تولید ساعت مچی از زباله‌های اقیانوس

Awake Watches استارتاپی است که توسط دو کارآفرین فرانسوی راه‌اندازی شده است. این دو کارآفرین برای حفظ محیط زیست ارزش زیادی قائل هستند و این موضوع را در تولید محصولات خود یعنی ساعت مچی‌هایی بی‌ضرر برای محیط زیست ثابت کرده‌اند.

روی برچسب همراه محصول نوشته شده است: «سازگارترین ساعت مچی با محیط زیست» همچنین توضیح داده شده که بند ساعت از پلاستیک قابل بازیافت ساخته شده و قاب آن نیز از فولاد ضد زنگ بازیافت شده تهیه شده است. ساعت‌ها با نور خورشید شارژ می‌شوند و به باتری جیوه‌ای نیازی ندارند. ساعت‌های مچی با قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید انرژی کافی برای ۶ ماه کار را در خود ذخیره کرده و بدون وقفه کار می‌کنند. این استارتاپ در مورد طراحی بی‌نقص محصولات خود گفته از عناصر طبیعت الهام گرفته است. طراحی الهام گرفته شده از عناصر طبیعی و استفاده از مواد اولیه‌ی بازیافتی همگی در یک جهت تلاش کرده‌اند تا این برند از هر نظر با محیط زیست سازگار باشد.

خواندن
استارتاپ به چه مقدار سرمایه‌ اولیه نیاز دارد

معرفی استارتاپ‌هایی که در زمینه نجات اقیانوس‌ها فعالیت می‌کنند

۴- تولید لباس دوست‌دار اقیانوس

یکی دیگر از استارتاپهایی برای نجات اقیانوس ها استارتاپ PuraKai است که  در زمینه‌ی تولید لباس‌هایی فعالیت می‌کند که از پنبه‌ی طبیعی تهیه شده‌اند و توسط یک پدر و دختر در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده است. این استارتاپ همچنین در زمینه‌ی تولید تخته‌های موج‌سواری فعالیت می‌کند که از مواد آلی زیستی بازیافت شده تهیه می‌شوند. آن‌ها معتقدند لباس‌های تولید شده توسط این برند از جنس پنبه‌ی طبیعی هستند و در واقع دانه‌ی پنبه را به لباس تبدیل می‌کنند. دلیل سازگار بودن محصولات تولید شده با محیط زیست این است که مواد اولیه‌ی طبیعی آن از جنس موادی نیست که نهایتا وارد اقیانوس شده و به آن‌ها آسیب وارد کند.

۵- تولید سوخت از پلاستیک

اغلب ما تصور می‌کنیم پلاستیکی که دور می‌اندازیم و ۸۰ درصد حجم زباله‌ها را تشکیل می‌دهد، روزی بازیافت خواهند شد. در صورتی که مطالعات نشان داده‌اند این‌طور نیست. به همین منظور شرکتی به نام Recycling Technologies از تکنولوژی جدیدی برای بازیافت پلاستیک استفاده کرده است. تکنولوژی این شرکت می‌تواند تمام پلاستیک‌ها نه تنها بطری‌های پلاستیکی را در حجم زیاد ذوب کند. پلاستیک‌ها بعد از ذوب شدن به روغنی به نام Plaxx تبدیل می‌شوند. این روغن جدید می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای سوخت سنگین و یک ماده‌ی خام در تولیدات پلیمر مورد استفاده قرار بگیرد. این استارتاپ نوآوری خود را سبزترین و ارزان‌ترین راه حلی می‌داند که تا به حال برای پایان دادن به عمر مواد پلاستیکی ارائه شده است. ‌آن‌ها معتقدند توانایی بازیافت حجم وسیعی از زباله‌ها را داشته و می‌توانند دنیا را به محلی سبزتر تبدیل کنند.

خواندن
معرفی استارتاپ‌های برتر فعال در صنعت مبلمان

معرفی استارتاپ‌هایی که در زمینه نجات اقیانوس‌ها فعالیت می‌کنند

۶- میزبانی از تمیز کردن اقیانوس‌ها

آخرین نمونه از استارتاپهایی برای نجات اقیانوس ها United by Blue است که در زمینه‌ی فروش مجازی لباس و همچنین حفظ محیط زیست فعالیت می‌کند. این استارتاپ به ازای هر یک محصولی که به فروش می‌رساند، تعهد می‌کند تا یک پوند زباله را از اقیانوس‌ها و آب‌راه‌ها جمع‌آوری کند. این شرکت تا به حال بیش از یک میلیون پوند زباله را پاک‌سازی کرده است. شرکت برای بالا بردن روحیه‌ی کارمندان و تشویق آن‌ها به مشارکت اجتماعی ۲۰ ساعت مرخصی با حقوق برای آن‌ها در نظر گرفته است. آن‌ها علاوه بر تشویق کارمندان به مشارکت، از مردم نیز می‌خواهند در پاک‌سازی اقیانوس سهیم شوند. United by Blue قوانین سختی دارد و ترجیح می‌دهد محصولاتی را در سایت خود به فروش برساند که از مواد اولیه‌ی طبیعی تهیه شده باشند. همچنین ۷۵ درصد مواد استفاده شده در دفتر شرکت مواد قابل بازیافت هستند. آن‌ها قصد داشتند ثابت کنند یک برند موفق می‌تواند نقش مهمی در حفظ محیط زیست ایفا کند و ظاهرا به هدف خود رسیده‌اند.

نتیجه‌گیری

تمام مشکلات، راه حلی دارند. وجود شرکت‌هایی مانند شرکت‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم نشان می‌دهد در قرن ۲۱ همه چیز امکان‌پذیر است و حتی راه حل مشکلاتی که خودمان ایجاد کرده‌ایم مانند مسئله‌ی آلودگی اقیانوس‌ها می‌تواند به منبعی برای کسب درآمد تبدیل شود.

منبع: زومیت

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *