جک ما: بلاک‌چین برای بقا باید صنعت تولید را هدف قرار دهد

جک ما: بلاک‌چین برای بقا باید صنعت تولید را هدف قرار دهد

جک ما، هم‌بنیان‌گذار و رئیس شرکت ۴۱۴ میلیارد دلاری علی‌بابا در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی سال ۲۰۱۸ اعلام کرد هوش مصنوعی، بلاک‌چین و اینترنت اشیا (IoT) در صورت عدم ورود به صنعت تولید هیچ معنایی نخواهند داشت. او گفت:

هوش مصنوعی، فناوری بلاک‌چین و اینترنت اشیا اگر نتوانند صنعت تولید را به سمت تکامل و سازگاری با محیط زیست پیش ببرند هیچ معنایی نخواهند داشت.

چرا ورود به صنعت تولید اهمیت دارد؟

سخنرانی جک ما در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی تنها مخصوص فناوری بلاک‌چین نبود بلکه در ارتباط با سه تکنولوژی بود که اغلب شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها از آن به‌عنوان پایه و اساس انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌کنند. صنعت تولید چین به تنهایی حدود ۳.۱ تریلیون دلار ارزش دارد این یعنی ارزش صنعت تولیدی کل دنیا با در نظر گرفتن اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا چندین تریلیون دلار است.

در دهه‌ی گذشته مخصوصا در سه سال گذشته، صنعت تولید به طور نمادین رشد داشته است. به طوری که بسیاری از شرکت‌های بزرگ سعی داشتند با استفاده از تکنولوژی جدید و راه‌های نوآورانه هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری فرآیند تولید را افزایش دهند. به همین ترتیب فرآیند تولیدِ اغلب سخت‌افزارها و ماشین‌آلات در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده و به سمت اتوماتیک سازی و استفاده از ربات‌ها برای از بین بردن خطاهای دستی و افزایش سرعت عملیات پیش رفته است.

جک ما: بلاک‌چین برای بقا باید صنعت تولید را هدف قرار دهد

بعد از پیدایش مفهوم استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز در صنایع مختلف در اوایل سال ۲۰۱۶، بسیاری از کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های توسعه‌دهنده تمرکز خود را روی استفاده از فناوری بلاک‌چین برای بازسازی زنجیره‌ی تأمین گذاشته‌اند. به ویژه شرکت‌های بزرگ و کنسرسیوم‌هایی مانند Hyperledger و EEA سیستم‌های عمومی و خصوصی مبتنی بر بلاک‌چین را به منظور گسترش زنجیره‌ی تأمین شرکت‌های بزرگ توسعه داده‌اند.

خواندن
تجزیه‌ی غول‌های بزرگ دنیای فناوری چه تأثیری بر کاربران دارد؟

فناوری بلاک‌چین از لحاظ مقیاس‌پذیری و پذیرش، هنوز در مراحل ابتدایی است و شبکه‌های نظیر به نظیر عمومی می‌توانند ۱۰ تا ۵۰ تراکنش را در ثانیه مدیریت کنند. مشکل فناوری بلاک‌چین با استفاده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری و الگوریتم‌های نوآورانه قابل حل است و امکان ساخت سیستم‌هایی به منظور هدف قرار دادن صنایع بزرگ را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

جدای از مباحث مالی، صنعت تولیدی همیشه بزرگ‌ترین بازار را داشته و خواهد داشت زیرا تکنولوژی‌های مختلف را با هم ترکیب می‌کند. امروزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک‌چین در بخش تولید به کار گرفته می‌شوند اما هنوز از تمام پتانسیل آن‌ها استفاده نشده است. طبق صحبت‌های ما، اگر فناوری بلاک‌چین در مقیاس بزرگ و به‌عنوان تکنولوژی اصلی برای پردازش پایگاه‌داده‌های غیرمتمرکز شرکت‌های فعال در صنعت تولید استفاده شود، آن‌گاه شاهد پذیرش گسترده‌ی سیستم‌های غیرمتمرکز در خارج از قلمروی امور مالی خواهیم بود.

جک ما: بلاک‌چین برای بقا باید صنعت تولید را هدف قرار دهد

آیا چنین اتفاقی امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر پروژه‌های مبتنی بر اتریم مانند VeChain ،WaltonChain ،Cardano و EOS در جریان هستند که امکان ساخت برنامه‌های کاربردی برای ورود به صنعت تولید را برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها فراهم می‌کنند. سخت‌ترین بخش پیاده‌سازی سیستم‌های غیرمتمرکز در بخش تولید این است که توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بزرگ بپذیرند فناوری بلاک‌چین در مرحله‌ی ابتدایی خود نسبت به پلتفرم‌های متمرکز ناکارآمدتر است.

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *