نکاتی که پیش از همکاری با سرمایه گذاران باید رعایت کنید

نکاتی که پیش از همکاری با سرمایه گذاران باید رعایت کنید

صاحبان شرکت‌ها همواره از دیدار و ملاقات با سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک «جلسه مهم» یاد می‌کنند. از آنجا که اکثر این جلسات توسط کارآفرینان ترتیب داده می‌شود، آن‌ها بر این باورند که صد در صد با دست پر از جلسه باز می‌گردند و حتما شخص سرمایه‌گذار علاقمند به انجام سرمایه‌گذاری است. اما بسیاری از کارآفرینان پس از این جلسات مهم، بدون دستاورد خاص به شرکت‌های خود باز خواهند گشت.

از دید کارآفرینان معمولی، رشد سرمایه تجربه‌ای به‌کلی غریبه و جدید است. با توجه به این که با متخصصان اقتصادی باتجربه‌ای طرف هستید که سال‌ها در این زمینه فعال هستند، ناپختگی در این امر، شما را در موضع ضعف قرار خواهد داد. برای رسیدن به سرعت مطلوب، با درست انجام دادن کار شروع کنید به این صورت در صدر افراد حرفه‌ای قرار خواهید گرفت.

سرمایه‌گذاران دنبال‌ راه‌هایی برای کسب درآمد هستند و معمولا از فرمول خاصی برای کاهش ریسک استفاده می‌کنند. به همین دلیل، باید با اولویت‌های سرمایه‌گذاران آشنا بود.

چند مورد از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از همکاری با سرمایه‌گذاران دانست، در ادامه آورده شده‌اند:

نکاتی که پیش از همکاری با سرمایه گذاران باید رعایت کنید

۱. سوابق

سرمایه‌گذاران احتمالی شما با چه شرکت‌هایی همکاری داشته اند؟ تخصص‌های کاربردی آن‌ها چیست؟ در اغلب موارد سرمایه‌گذاران روی دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آن را به خوبی می‌شناسند. اگر سرمایه‌گذار به‌عنوان مثال در زمینه مشاوره املاک کار کرده‌ باشد، می‌تواند درکی درست از تحلیل ارزش واقعی یک معامله‌ی املاک ارائه دهد. به‌علاوه او چگونگی ورود به بازار، رقابت و حل مشکلات احتمالی را نیز می‌شناسد

اطلاع از سوابق سرمایه‌گذاران بالقوه و احتمالی، این امکان را به شما می‌دهد تا مذاکره‌ای را که برای ترغیب به سرمایه‌گذاری در پیش دارید، به دلخواه خود پیش ببرید. شما می‌خواهید از تمایلات آن‌ها کمک بگیرید و اگر نگرانی خاصی دارند صراحتا بیان کنید.

خواندن
راهنمای کسب درآمد از اینستاگرام؛ چطور از اینستاگرام درآمد داشته باشیم؟

۲. سرمایه گذاری‌های قبلی

زمینه‌ی شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری قبلی را بشناسید. (به‌عنوان مثال، سرمایه گذار املاکی که ذکر شد احتمالا هرگز در زمینه نرم افزار سرمایه‌گذاری نخواهد کرد). اگر با کسی در زمینه تجارت در فضای اینترنت مذاکره کنید و مخاطب  شما در حوزه انرژی فعال باشد، به‌خاطر عدم ارتباط با حوزه‌ی سرمایه‌گذاری، ایده‌ی شما هرچند ناب، پذیرفته نخواهد شد. همچنین، در نظر داشته باشید که در مصاحبه با شرکت سرمایه‌گذاری، باید فرد صحیح داخل سازمان را بیابید. تحقیق کنید که کدام شخصیت با شرایط شما تطابق بیشتری دارد.

۳. سطح سرمایه‌گذاری

آیا سرمایه گذار احتمالی شما، همانند برخی شرکت‌های سطح اولیه، معیارهای حداقل درآمد برای خود دارند یا نیازمندی‌های کلیدی دیگری که با آن‌ها وارد یک معامله ‌می‌شوند؟

در صورتی که کسب و کارتان را در مرحله یا سطحی غیر از آنچه سرمایه‌گذارتان در آن قرار دارد معرفی و ارائه کنید، احتمالا توجه وی را جلب نخواهید کرد. این موضوع هم برای شرکت‌ها و هم برای اشخاص، صادق است. در نظر داشته باشید که بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای  تنها با این نکته از بقیه موفق‌ترند که همیشه با شرکتی در یک زمینه و سطح خاص همکاری می‌کنند.

نکاتی که پیش از همکاری با سرمایه گذاران باید رعایت کنید

۴. حجم سرمایه‌گذاری

مبلغی که شما از سرمایه‌گذار طلب می‌کنید باید به آنچه او برای کار شما درنظر گرفته است، نزدیک باشد. همچنین شما باید دلیل خود را برای نیاز به این مقدار سرمایه توضیح داده و از قصد انجام کار خود، با سرمایه‌گذار صحبت کنید.

۵. بازگشت سرمایه مورد انتظار

آیا شخص سرمایه‌گذار انتظار دارد تا چندین برابر سرمایه خودش را به او برگردانید؟ انتظارات سرمایه گذار را به درستی بشناسید و سپس با او وارد مذاکره شوید.

خواندن
مدل‌های مؤثر کسب‌وکار که شرکت‌های میلیاردر به‌کار می‌برند

۶. افق سرمایه‌گذاری

بعد از چه مدتی، سرمایه‌گذار انتظار بازگشت سرمایه را دارد؟ چه بازه زمانی مد نظر آن‌ها است؟ انتظار شروع و اتمام کار را در چه مدت زمانی دارند؟ باید در این زمینه از روز اول به توافقی مشترک برسید.

اما چطور باید این موارد را فهمید؟ تکلیف خود را انجام دهید. اگر نتوانستید به جواب درستی از یک سوال برسید، به‌سادگی و کاملا شفاف بپرسید. پرسیدن سوالات خوب، کمک می‌کند تا خود را یک حرفه‌ای نشان داده و فردی به نظر برسید که وقت و هزینه سرمایه گذار برایش مهم است که این نکته‌ی مثبتی برای شما خواهد شد.دانستن این موارد از قبل، کمک می‌کند تا با سرعت و کارایی بالا عمل کرده و در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. همچنین این اطمینان را می‌دهد که هر جلسه، با یک سرمایه‌گذارِ واجد شرایط و مناسب کار شما خواهد بود. به این صورت «جلسات مهم» شما همان‌طور خواهد بود که انتظار خواهید داشت.

نکاتی که پیش از همکاری با سرمایه گذاران باید رعایت کنید

و به‌عنوان نکته آخر: باور داشته باشید

جذب سرمایه موضوع کوچک و کم اهمیتی نیست. مهم نیست چقدر شما و محصولتان خوب و حرفه‌ای هستید، این فرآیند زمان‌بر و همراه با فعالیت شدید است. اما وقتی که موارد ذکر شده را رعایت کرده و شخص مناسب را برای جلسه انتخاب کنید، آنها نیز تمایل بالایی به سرمایه‌گذاری خواهند داشت. هدف سرمایه‌گذاران، یافتن شرکت‌هایی نظیر شما است. آن‌ها امیدوارند که شما همان شخصی باشید که هدف نهایی‌شان را به آن‌ها تحویل دهید. درواقع، احتمالا آن‌ها بیشتر از شما نیازمند جلساتی این‌چنین هستند.

 

منبع: زومیت

خواندن
CROچیست و چگونه بهبود پیدا می‌کند؟

استارتاپس لند

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *