بازاریابی رویدادی چیست؟ استراتژی، زمان بندی و نمونه ها

اگر تا به حال رویدادی را برگزار کرده باشید باید بدانید که فرقی نمی کند روی کاغذ چقدر خوب برنامه ریزی کرده باشید در هر صورت بلیط ها به خودی خود فروش نمی روند. برای فروش بلیط، باید یک استراتژی بازاریابی رویدادی قوی داشته باشید تا رویداد شما را برای مخاطب هدف تبلیغ کند.

اما چطور باید یک استراتژی بسازید؟ در این مقاله درباره ماهیت بازاریابی رویدادی ، استراتژی هایی که می توانید برای ساخت یک بازاریابی رویدادی استفاده کنید، زمان درست تبلیغ کردن و تضمین ارسال صحیح پیام به مخاطب در زمان درست بحث خواهیم کرد.

بازاریابی رویدادی چیست؟

بازاریابی رویدادی با توجه به ابزارها، تکنیک‌ها و کانال‌هایی تعریف می‌شود که یک رویداد را برای مخاطب تبلیغ می‌کنند. معمولا هدف نهایی این بازاریابی این است که مخاطب بلیط رویداد را خریداری کند.

این نوع بازاریابی با اجرا کردن یک پیش‌رویداد آغاز می‌شود؛ جایی که تلاش می‌شود تا مخاطبین برای دعوت کردن از دوستان و همکاران ترغیب شوند و یک مسیر برای جذب شرکت‌کننده با استفاده از کانال‌های مختلف مثل بازاریابی ایمیلی، نوشتن پست بلاگ و تبلیغات یافت شود.

بازاریابی B2B رویدادی چیست؟

بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا B2B وظیفه بازاریابی یک رویداد را برای باقی کسب و کارها به عهده دارد تا بتواند آن‌‌ها را برای شرکت کردن، اسپانسرینگ و یا سخنرانی در رویداد ترغیب کند. کانال‌های تبلیغاتی می‌توانند مشابه باشند (برای مثال شبکه اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و یا پرداخت کلیکی) اما لحن تبلیغ و هدف تبلیغ باید متفاوت باشد. برای مثال برای یک رویداد مصرف‌کننده، تکنیک‌های فروش بر اساس علایق و منافع شخصی انتخاب می‌شوند اما برای رویداد کسب و کاری تکنیک‌ها باید بر اساس پاداش‌هایی که کمی قانع‌کننده‌تر هستند مثل کمک به کسب و کار برای افزایش درآمد، جذب مشتری و به دست آوردن یک مزیت رقابتی انتخاب شوند.

چطور یک استراتژی بازاریابی رویدادی را ایجاد کنیم؟

اجرای یک برنامه بازاریابی رویدادی بی‌نقص تقریبا غیرممکن است؛ بودجه، زمان و بازار هدف متفاوت است و بر اساس هر مورد مشخص می‌شود. تاکتیک‌های متفاوت زیاد و ایده‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانند به شما در تنظیم تقویم بازاریابی رویدادی کمک کنند.

عکس زیر نشان می‌دهد که کمپین بازاریابی رویدادی چطور می‌تواند به بخش‌های مختلف تقسیم شود:‌ قبل از شروع، شروع کمپین، بازاریابی روز به روز و تلاش آخر (که آخرین حرکات برای اجرا کردن کمپین است.)

بازاریابی رویدادی چیست؟ استراتژی، زمان بندی و نمونه ها

13 نکته برای ساخت استراتژی بازاریابی رویدادی

بازاریابی رویدادی یعنی افزایش آگاهی نسبت به یک رویداد. هدف این است که شرکت‌کنندگان بالقوه و سابق را به مرحله آگاهی در تونل بازاریابی برسانیم و به آن‌‌ها توصیه کنیم که در رویداد جدید شرکت کنند. برای افرادی که با رویداد شما آشنا هستند نیاز است که کمکشان کنید تا به مراحل مشاوره و خرید راه پیدا کنند. در زیر مواردی را می‌بینید که می‌‌توانند به کمپین بازاریابی رویدادی شما اضافه شوند:

1. تخفیف زودهنگام

به محض این که هیجان شروع داخلی رویداد از بین رفت، نیاز دارید تا دلایل بیشتری برای تشویق کردن افراد برای خرید بلیط پیدا کنید. اینجا همان مرحله‌ای است که باید از تخفیف زودهنگام استفاده کنید. این روش به این صورت کار می‌کند که هر چقدر که به رویداد نزدیک‌تر می‌شوید، قیمت بلیط را نیز افزایش دهید.

خواندن
پرسونای مشتری چیست و چگونه می‌تواند باعث افزایش فروش شود؟

باقی فعالیت‌های کمپین شما باید در راستای ایجاد علاقه برای خرید باشد. این روش می‌تواند از زمان شروع کمپین تا زمان پایان آن، فروش خوبی از بلیط را به وجود بیاورد.

2. ساخت صفحه قبل از رویداد

بسیاری افراد فراموش می‌کنند که می‌توانند قبل از شروع رویداد صفحه آن را ایجاد کنند و توجه‌ها را جلب کنند. با ساخت صفحه قبل از رویداد می‌توانید یک صفحه اصلی داشته باشید. این کار همچنین به شما کمک می‌کند سئو خود را بهبود ببخشید.

3. بلاگ

قدم بعدی در استراتژی بازاریابی رویدادی این است که به مردم بگویید چرا دارید آن را برگزار می‌کنید. اگر اطمینان ندارید که که چرا باید درباره چرایی آن به مردم توضیح دهید، ویدیو زیر را از سیمون سینک تماشا کنید.

می‌توانید از این مورد استفاده کنید و مراحل قبل از رویداد خود را قوی‌تر کنید و مردم را قانع کنید که به شرکت در رویداد شما نیاز دارند. پست‌های بلاگ کم‌تر به بحث فروش ربط دارند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها توجه افراد را جلب کنید و آگاهی‌بخشی انجام دهید.

4. شبکه اجتماعی

شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد. باید از این طریق برای رویداد مخاطب جذب کنید. همچنین این کانال‌ها به شما کمک می‌کنند تا درباره ماهیت رویداد خود صحبت کنید. در این مرحله باید یک هشتگ مناسب برای رویداد داشته باشید و از آن در پست‌های مختلف استفاده کنید.

فراموش نکنید که امروزه چه بازه وسیعی از شبکه‌های اجتماعی در دسترس شما هستند. اهمیت فیسبوک، توییتر و لینکدین نسبت به نوع رویدادی که می‌خواهید اجرا کنید متفاوت است. اما شبکه‌‌های اجتماعی را برای هر رویدادی می‌توانید در نظر داشته باشید.

5. همکاری

همکاری در بازاریابی رویدادی برای موفقیت در کمپین ضروری است. پس باید قبل از شروع رسمی رویداد سازمان‌های بالقوه، برندهای مرتبط و همکارهای رسانه‌ای مختلفی پیدا کنید. از این راه می‌توانید حرف خود را از همان ابتدا پخش کنید.

6. رهبری فکری و پست‌های مهمان

استفاده از بلاگ و نوشتن مطلب در سایت اهمیت دارد ولی باید برای به دست آوردن شرکت‌کنندگان رویداد، مخاطبین جدیدی پیدا کنید. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، استفاده از مطلب مهمان برای بلاگ و گرفتن نقطه نظرات افراد مختلف و انتشار آن‌ها است. به خاطر داشته باشید روش اجرای این کار و ظاهر آن، به طور کامل به نوع رویداد بستگی دارد. مثلا برای کنفرانس‌ها و رویدادهای کسب و کاری، گزارشی از یک بخش صنعت و یا یک گزارش کامل از نقطه نظرات سخنرانان رویداد می‌تواند بسیار خوب باشد.

خواندن
بازاریابی افقی: به جای رنگ تابلوی نقاشی را بفروشید

برای رویدادهای مصرف‌کننده‌ها، این کارها ممکن است کم‌تر به چشم بیاید؛ می‌توانید اینفوگرافیک‌های جالب، فایل‌های GIF و یا فایل‌های گرافیکی دیگری آماده کنید. درباره موارد داغ جاری بنویسید یا مجموعه‌ای از ویدیوها در یوتیوب تولید کنید یا پادکست ضبط کنید. به طور کلی هر چیزی که نظر مخاطب را جلب کند.

7. تبلیغات پولی

تفاوتی ندارد تبلیغات پولی در شبکه اجتماعی انجام می‌دهید یا برای استفاده از Google Adwords هزینه می‌کنید، این مرحله دقیقا زمانی است که باید برای پیشرفت کمپین پول پرداخت کنید.

با استفاده از ویژگی‌های موجود می‌توانید هر زمانی که خواستید این تبلیغات را فعال و غیرفعال کنید؛ می‌توانید تمرکز خود را روی مراحل مختلفی که قبل‌تر توضیح داده شد قرار دهید و برای به دست آوردن بهترین و بیشترین بهره تلاش کنید

8. ایمیل

در صنعت برگزاری رویداد، ایمیل به عنوان بهترین و تأثیرگذارترین تاکتیک از طرف برگزارکنندگان رویداد انتخاب شده است. پس بدون شک این روش به عنوان مرکز کمپین بازاریابی و بخش فروش بلیط شما قرار خواهد گرفت. با آماده شدن رویداد و کمپین آن، نوبت ارسال ایمیل به مخاطبین بالقوه است. خصوصا افرادی که پیش‌ثبت‌نام انجام داده‌اند.

بازاریابی رویدادی

9. فراخوان رسانه‌ای رویداد

پوشش رسانه‌ای می‌تواند رویداد را بالاتر از شبکه‌ای که در اختیار خودتان است پخش کند، فروش بلیط را افزایش دهد و تعداد افرادی که به رویداد می‌آیند را افزایش دهد. این کار همچنین می‌تواند استراتژی آینده برند شما را بسازد و تعداد لینک‌هایی که به وبسایت شما متصل می‌شوند را افزایش دهد و همچنین ترافیک ورودی برای رویدادهای بعدی را نیز افزایش دهد.

در ادامه می‌توانید چند نکته درباره یک فراخوان رسانه‌ای خوب را بخوانید:

• متن فراخوان را به طور کامل در متن ایمیلی که قصد ارسال آن را دارید کپی کنید. فراخوان‌های سنتی به صورت ضمیمه همراه با ایمیل ارسال می‌شدند ولی امروزه ارسال متن کامل فراخوان در ایمیل روش بهتری است. این کار در زمان صرفه‌جویی می‌کند و میزان نمایش داستان رویداد شما را بالا می‌برد.

• یک خط به عنوان معرفی اضافه کنید و سعی کنید آن را برای هر روزنامه‌نگار و خبرنگار شخصی‌سازی کنید. این کار باعث می‌‎شود برای مطالعه کامل فراخوان بیشتر ترغیب شوند.

• اطلاعات پایه‌ای رویداد را به صورت لیست بنویسید. این کار را ساده انجام دهید تا خبرنگاران بتوانند به راحتی اطلاعات را استخراج کنند.

• یک ویژگی درگیرکننده داشته باشید. ویژگی خاص رویداد خود را پیدا کنید. برگزار کردن یک رویداد به تنهایی کافی نیست. برای مثال، چرا رویداد شما تازه، هیجان‌انگیز و نوآورانه است؟ چه کسانی شرکت می‌کنند. آیا فرد معروفی حضور خواهد داشت؟ آیا داستان جالبی از پیشینه این رویداد دارید؟

10. جریان نهایی ایمیل، پست‌های بلاگ و شبکه‌های اجتماعی

فرقی نمی‌کند چه مدت برای بازاریابی رویداد زمان بگذارید، رویداد شما چند روز یا چند هفته قبل از برگزار شدن بزرگ می‌شود و به فاصله یک یا دور روز مانده به برگزاری آن، شما وظیفه دارید آخرین تلاش‌ها برای جلب مخاطب را انجام دهید. این تلاش‌ها در قالب یک پست بلاگ، پست شبکه اجتماعی و یا ایمیل اتفاق می‌افتد.

خواندن
راه‌هایی برای افزایش شانس پذیرش محصول جدید در بازار

اگر شبکه خاصی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن چیزی را پخش کنید، از آن برای بیان این که چه افراد مشهوری به رویداد شما می‌آیند استفاده کنید.

هفته‌های قبل را بر روی برقراری ارتباط با مخاطبین تمرکز کرده‌اید و در این مرحله باید بر روی فروش تمرکز کنید. حالا نوبت این است که پیامتان را بسیار واضح به مخاطب بدهید و از آن ارتباط برای فروش بلیط استفاده کنید. پس پست‌های نهایی بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های نهایی باید بیشتر بر روی فروش تمرکز داشته باشند تا آگاهی‌سازی.

11. مخاطبین آماده

بسیاری از برگزارکنندگان رویداد بر روی آوردن مخاطبین جدید تمرکز می‌کنند در حالی که فراموش می‌کنند یک شبکه قوی از مشاوران و مخاطبین قبلی نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی آن‌ها حساب کنند.

چرا به مخاطبین قبلی دسترسی پیدا نکنیم و از آن‌ها بخواهیم برای رویداد حال حاضر شما تبلیغ کنند؟ بازاریابی دهان به دهان ثابت کرده است که یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های بازاریابی است. حتی می‌توانید به آن‌ها لینک قابل ردیابی بدهید تا بعد از انجام این تبلیغات، به راحتی افراد درگیر شده را دنبال کنید.

12. استفاده از اینفلوئنسرها

اگر به دنبال راهی برای فروختن چند بلیط نهایی هستید و زمان زیادی برایتان باقی نمانده، استفاده از اینفلوئنسرها بهترین راه است. البته بهتر است که در ابتدای کمپین با آن‌ها تماس بگیرید ولی احتمال زیادی وجود دارد که مشغول باشند و نتوانند تعهد لازم را به کمپین شما نشان دهند. حتی اگر هم با شما همکاری کردند، امکان دارد تا در نهایت اطلاعات کمپین را به کلی فراموش کرده باشند. این مرحله زمان مناسبی است تا دوباره آن‌ها را هدف قرار دهید. با این کار احتمالا آن‌ها از دعوت و تماس مجدد شما قدردانی می‌کنند و به شبکه مخاطبینشان درباره رویداد شما توضیح می‌دهند.

13. موبایل

استخدام تیم فروش تلفنی هزینه‌بر و گران است و فقط در صورتی که یک تیم بازاریابی قوی و فعال در داخل شرکت داشته باشید می‌تواند موثر باشد. با این حال این موضوع نباید شما را متوقف کند؛ اگر متوجه شدید که تعدادی از مخاطبین بالقوه و یا افرادی که پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند هنوز بلیط نخریده‌اند، ضرر ندارد که با آن‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا مشکلی پیش آمده؟ آیا سوالی دارند؟ در نظر نگرفتن یک تماس تلفنی بسیار سخت‌تر از یک ایمیل یا یک توییت است. این کار احتمالا زمان‌بر است ولی می‌تواند فروش بلیط را افزایش دهد.

اگر از موارد بالا به عنوان یک نقشه راه استفاده کنید، می‌توانید با قدرت خیلی بیشتری موقعیت خود را تثبیت کنید و بلیط بیشتری برای رویداد به فروش برسانید.

منبع: اکوموتیو

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *