چطور در استارتاپ های ایرانی سرمایه گذاری کنیم!

چطور در استارتاپ های ایرانی سرمایه گذاری کنیم!

سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی این روزها به یکی از رایج‎ترین راه‌های کسب و درآمد تبدیل شده است؛ اما در این مورد میلیون‌ها سوال ذهن سرمایه گذاران را پر کرده که چطور باید این کار را شروع کنند و چه استارتاپی بیشتر ارزش سرمایه گذاری دارد.

همه ما داستان‌های زیادی در مورد استارتاپ‌ها و سرمایه گذاری در این شرکت‌های نوپا شنیده‌ایم. افرادی با ایده‌های نو و خلاقانه و که قصد به وجود آوردن تغییر بزرگی را دارند و برای تامین هزینه‌هایی که در مسیرشان قرار دارد، به دنبال افرادی برای سرمایه گذاری می‌گردند و در این میان سرمایه گذارانی نیز هستند که به دنبال ایده‌هایی ناب‌تر، برای سهیم شدن در سودی بیشتر هستند.

چه شما به دنبال سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی باشید و چه خودتان یک فرد با ایده‌های نو باشید که به تازگی استارتاپ خودش را راه اندازی کرده، باید بدانید که به منظور سهیم شدن در کار و ایده‌ای نو همیشه راهکارها و قوانینی در جهت احتیاط وجود دارد که باید قبل از هر اقدامی در مورد آن به خوبی بدانید.

سرمایه گذاری در استارتاپ ایران، شاید یکی از پر ریسک‌ترین انواع سرمایه گذاری محسوب شود، چالشی منحصر به فرد با ریسک بالا که نه شما و نه خود دارنده‌ی ایده نمی‌داند قرار است چه اتفاقی بیفتد، تنها با اتکا به یک ایده و چند دستورالعمل قرار است که برای رسیدن به پیروزی و موفقیت در شروعی نو شریک شوید.

اگر تجربه سرمایه گذاری در یک استارتاپ را داشته باشید حتما بیشتر با راهکارها و ریسک‌هایی که بر سر راهتان قرار گرفته آشنایی دارید و اگر اولین بار است که این کار را می‌کنید، بهتر است کمی بیشتر روی این کار تمرکز و برنامه ریزی داشته باشید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با با مهم‌ترین نکاتی که سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید بدانند و همچنین راهکارهایی برای هوشیارانه عمل کردن در سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی بیشتر آشنا شوید.

چرا بر روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کنیم!

سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی این روزها به یکی از رایج‎ترین راه‌های کسب و درآمد تبدیل شده است؛ اما در این مورد میلیون‌ها سوال ذهن سرمایه گذاران را پر کرده که چطور باید این کار را شروع کنند و چه استارتاپی بیشتر ارزش سرمایه گذاری دارد.

تصور کنید که تنها یک سهام کوچک در شرکت‌هایی مثل آمازون، دل، اپل یا مایکروسافت داشتید، آنوقت زندگیتان الان چگونه بود؟ زمانی را تصور کنید که این شرکت‌ها هنوز به شرایط امروز نرسیده بودند و تنها در حد یک ایده برای شروع کار بودند.

خواندن
۸ ایده کسب‌وکار بر پایه هوش مصنوعی

افرادی که آینده‌ای درخشان در انتظارشان بود ولی هنوز نه معروف بودند و نه موفق! اگر فردی مثل شما قبل از اینکه این شرکت‌ها به موفقیت می‌رسیدند همه دارایی‌اش را در این شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کرد، امروز تبدیل به یکی از ثروتمندترین انسان‌های روی زمین شده بود و از طرفی نیز امکان داشت تا هر یک از این شرکت‌ها در وسط کار با شکست روبرو شود و همه‌ی سرمایه‌ی شما برای همیشه از بین برود.

ریسکی که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد و شما را به پولدارترین فرد دنیا و یا فرد مال باخته‌ای که مقدار زیادی سرمایه‌اش را از دست داده تبدیل کند.

برای همین است که سرمایه گذاران باید در انتخاب استارتاپی که قرار است روی آن متمرکز شوند، دقت زیادی کنند، آینده آن را روشن ببینند و البته همه ریسک‌هایی که بر سر راهشان قرار دارد را نیز بپذیرند.

مهم‌ترین دلایل سرمایه گذاری در استارتاپ!

چطور در استارتاپ های ایرانی سرمایه گذاری کنیم!

معمولا همه سرمایه گذاران استارتاپ های ایرانی و خارجی به دلایل مشخصی این کار را انجام می‌دهند که عبارتند از:

  • استارتاپ موضوعی جذاب و خلاقانه دارد که دغدغه بسیاری از مردم جامعه است.
  • می‌خواهند با سرمایه گذاری در استارتاپ میزان سرمایه خود را چندین برابر کنند.
  • استارتاپ راه حلی نو، برای مشکلات ارائه داده است که می‌تواند روش زندگی مردم را تغییر دهد.

چطور باید استارتاپ مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم!

  • اولین قدم برای سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی این است که قبل از هر اقدامی بازار را برای این استارتاپ تحلیل کنید و ببینید که اصلا مردم جامعه و مخاطبین شما آماده پذیرش این ایده هستند و حاضرند برای آن هزینه کنند یا خیر.
    موانعی که بر سر راهتان وجود دارد را به خوبی بررسی کنید و رقبای کار خود را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که چه میزان هزینه، برای تولید و ارائه خدمات و چه میزان هزینه به بازاریابی تعلق دارد.
    فراموش نکنید که همیشه نو بودن ایده دلیل بر موفقیت آن نیست و ممکن است ایده‌ی شما مورد استقبال مردم قرار نگیرد و با شکست مواجه شود و پس قبل از هر کاری بازاری که با آن روبرو هستید را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.
  • دومین موردی که سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید به آن توجه داشته باشند این است که باید ببینید که این استارتاپ چه وجه تمایزی با سایر رقبای خودش دارد و چقدر خلاقانه و نوآورانه است.
    قرار است با این استارتاپ کدام مشکل مردم حل شود و این موضوع چقدر می‌تواند برای جامعه مورد پذیرش و جذاب باشد، برای این استارتاپ چه مدل کسب و کاری تهیه شده و سرمایه برای پیشبرد این ایده چقدر اهمیت دارد.
  • سومین مورد در سرمایه گذاری استارتاپ ایران این است که ببینید تیم استارتاپی که در نظر دارید، چقدر منسجم و مشتری محور است. در برابر بازخوردها چگونه عمل می‌کند و برای رسیدن به موفقیت حاضر است چه اصلاحات و تغییراتی را در کار خود بپذیرد.
    اینکه چه استراتژی‌هایی را در پیش گرفته و چقدر حاضر است اشکالات کارش را حل کند و به سوی بهتر شدن حرکت کند. سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید به میزان متخصص بودن اعضای تیم استارتاپی اهمیت دهند و توجه کنند که چه تخصص‌هایی در این تیم وجود دارد و چه مهارت‌های مکملی به عنوان نیروی انسانی باید به تیم استارتاپ اضافه شوند.
  • نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران درست از همان‌جایی جدی می‌شود که جرقه ای در وجودشان ایجاد می‌شود و با همه وجود حس می‌کنند که این تیم با این خصوصیات آنقدر کامل است که جز سرمایه چیزی کم ندارد. حس ششم سرمایه گذاران استارتاپ های ایرانی ناگهان برافروخته می‌شود و حسی مشترک با ایده‌ی استارتاپی پیدا می‌کند و در می‌یابد که این فرد با ایده‌ای که دارد مورد اعتماد است و ارزش سرمایه گذاری را دارد.
    در این میان حتما میزان مهارت و تسلط تیم استارتاپی و همچنین نوع ارتباط و شخصیت این افراد نیز می‌تواند روی ارتباط آنها با سرمایه گذار تاثیر بگذارد و در حقیقت این یکی از اصول اولیه برای همکاری و سهیم شدن استارتاپ با سرمایه گذار است.
  • سرمایه گذاران استارتاپ های ایران نباید فراموش کنند که هر نوع سرمایه گذاری مثل خرید ملک و ماشین هم صد در صد با ریسک‌هایی همراه است و از این رو استارتاپ‌ها نیز به عنوان یکی از موقعیت‌های سرمایه گذاری که امروزه بیشتر از پیش نیز مورد استقبال قرار می‌گیرند باید همه ریسک‌ها و خطراتی که دارند قبول شوند.
    باید این موضوع را نیز پذیرفت که سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی در دراز مدت و از ۴ تا ۱۰ سال بعد سوددهی خود را شروع می‌کند و اگر با در نظر گرفتن همه جوانب باشد می‌تواند میزان سرمایه شما را را در کاری موفق به جریان بیندازد که سود آن از مقدار سرمایه اولیه شما نیز بسیار بیشتر است.
    از طرف دیگر برخی ایده‌ها نیز بازدهی زودتری دارند و سرمایه گذاری استارتاپ ایران روی آنها سریع‌تر انجام می‌شود و برای انتخاب این نوع استارتاپ‌ها باید سریع‌تر اقدام کنید و به اصطلاح تا تنور داغ است و سرمایه گذار دیگری روی آن هزینه نکرده دستی بجنبانید!
  • برای سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی باید به دنبال ایده‌هایی باشید که خودتان نیز از شنیدن آن ایده به وجد می‌آیید و آن را می‌پذیرید، معمولا اگر ایده استارتاپی بیشتر طبق سلیقه و افکار سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باشد، راحت‌تر می‌توانند در آن سهیم باشند و معمولا به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنند.
    به علاوه شما باید ایده‌ها و استارتاپ‌هایی را حمایت کنید که در مورد حوزه کاری آن اطلاعات دارید و با اصطلاحات و نکات کار در آن آشنا هستید و اینگونه سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی نیز به مسیر درست‌تری هدایت خواهد شد.
  • نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران معمولا در بیشتر مواقع چندین برابر شدن میزان سرمایه‌شان است و گاهی فراموش می‌کنند تا به نکات مهم‌تری مثل تیم استارتاپی، بازار کار و مخاطبین و تخصص خودشان فکر کنند که البته اینگونه مسیر رسیدن به موفقیت نیز ناهموارتر خواهد شد.
    در واقع هدف از سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی در درجه اول کمک به ایجاد کسب وکاری نو برای رسیدن به سرمایه بیشتر است که باید در کنار سایر عوامل وابسته در نظر گرفته شود.
  • سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید در هنگام قرارداد بستن توجه کنند که بیشتر از حد انتظار سهیم شدن در استارتاپ را نداشته باشند و گمان نکنند با سرمایه گذاری می‌توانند ایده را به طور کامل از آن خود کنند، معمولا سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی و درصد سهیم شدن با استارتاپ‌ها قوانینی دارد که باید با توجه به حقوق سرمایه گذار و تیم استارتاپی انجام شود.
  • تیم‌های استارتاپی و سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید بدانند که سهیم شدن معمولا برای نفع بردن است هم استارتاپ برای اینکه از مزایای مالی سرمایه‌دار برخوردار شود و هم سرمایه‌گذار برای برخورداری از سود حاصل از ایده تصمیم به همکاری می‌گیرند و به همین منطور باید قبل از هر اقدامی در مورد میزان سهم و سود و مسائل مالی و همچنین مقدار هزینه‌ها با هم به تفاهم برسند. در بسیاری موارد نقشه سرمایه گذاران استارتاپ ‌های ایران تنها در نظر گرفتن مقدار سود و منفعت سرمایه خودشان است که در این صورت معمولا به راحتی با هیچ استارتاپی به تفاهم نمی‌رسند.
خواندن
کشاورزی بدون خاک یا هیدروپونیک چیست؟

فراموش نکنید!

همه ایده‌ها ارزش سرمایه‌ گذاری ندارند و نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران در بسیاری از مواقع هیچگاه به نفع استارتاپ‌ها نخواهد بود، بنابراین بهتر است هم استارتاپ و هم سرمایه گذار در انتخاب افرادی که قرار است به نوعی با آنها همکاری کنند، دقت بیشتری کنند و همه جوانب و نکات ذکر شده در این مقاله را نیز برای رسیدن به موفقیت طی کنند.

منبع: هفته نامه شنبه

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *