Pitch deck چیست ؟ یک نمونه Pitch deck شامل چه چیزهایی است؟

Pitch deck چیست ؟ یک نمونه Pitch deck شامل چه چیزهایی است؟

تا به حال استارتاپی راه اندازی کرده اید؟ اگر در حال حاضر استارتاپی راه اندازی کرده اید و به فکر رشد استارتاپ خود هستید باید بدانید که برای رشد نیاز به سرمایه دارید. طبیعی است که رشد یک استارتاپ بدون سرمایه گذاری اگر غیر ممکن نباشد، نزدیک به غیر ممکن است. در این مطلب به طور کامل توضیح می دهیم که Pitch deck چیست و چه نقشی در جذب سرمایه به استارتاپ ها ایفا می کند؟ همچنین توضیح می دهیم که یک نمونه Pitch deck شامل چه چیزهایی است و چه مواردی باید در ایجاد آن در نظر گرفته شود.

از طرفی احتمال خیلی کمی وجود دارد که کسی تنها با اعتماد به شما سرمایه خود را به خطر انداخته و در یک استارتاپ نوپا سرمایه گذاری کند، حتی اگر ایده شما ایده بسیار جذاب و وسوسه برانگیزی باشد و حتی اگر شخص سرمایه گذار از دوستان یا بستگان شما باشد، بعید است که این اتفاق رخ دهد. بگذارید رو راست باشیم. جذب سرمایه به این آسانی ها هم نیست. جلب توجه و رضایت یک سرمایه گذار تنها وابسته به شما نیست و با توجه به کمبود سرمایه گذار احتمالاً مجبورید که با استارتاپ های دیگری نیز رقابت کنید. بنابراین باید استارتاپ خود را به عنوان بهترین استارتاپ به نمایش بگذارید.

با اینکه در موفقیت یک استارتاپ عوامل زیادی دخیل هستند، اما به جرأت می توانیم جذب سرمایه را یکی از مهمترین گام ها در موفقیت یک استارتاپ بدانیم. اما مهمترین قدم برای جذب سرمایه نیز ساخت یک طرح توجیهی یا همان Pitch deck برای سرمایه گذار است. اما Pitch deck دقیقاً چیست و از چه مواردی تشکیل می شود؟

Pitch deck چیست ؟

Pitch deck، طرح توجیه استارتاپ یا طرح توجیهی برای یک سرمایه گذار خلاصه ای از استارتاپ شماست که می تواند باعث جلب توجه سرمایه گذار شود. Pitch deck ارائه‌ای خلاصه و جمع و جور از ایده کسب و کار شماست. این طرح توجیهی را باید به صورت رو در رو در مقابل سرمایه گذارها توضیح دهید. اما تفاوت مدل تجاری (طرح کسب و کار) یا همان business model با Pitch deck چیست ؟ مدل تجاری معمولاً برای استفاده های داخلی استارتاپ و خود شما تهیه می شود و به عنوان نقشه‌ی کاری برای شما عمل می کند، اما Pitch deck برای ارائه به افراد خارج از کسب و کار است و باعث می شود افراد مختلف به درک آسان تری از استارتاپ شما دست پیدا کنند.

خواندن
90درصد استارتاپ ها با شکست مواجه می شوند اما 10 درصد موفق دقیقا چه می کنند؟ ( علت شکست و موفقیت استارتاپ ها )

اگر بخواهیم به طور خلاصه موارد استفاده از Pitch deck را نام ببریم به این دو مورد اشاره می کنیم:

  • آسان سازی درک ایده استارتاپ برای افراد دیگر
  • تأثیرگذاری اولیه در معرفی ایده با به نمایش گذاشتن ایده

 

یک نمونه Pitch deck شامل چه چیزهایی است؟

پیچ دک داستان کسب و کار شما را نقل می کند. یک نمونه Pitch deck خوب باید به سوالات اساسی و حیاتی در مورد یک استارتاپ پاسخ بدهد، اما نیازی نیست که به همه ی سوالات پاسخ دهد. شاید بهتر باشد اگر می توانید ذهن مخاطب خود را درگیر کنید. در قسمت قبل توضیح دادیم که Pitch deck چیست . یک Pitch deck خوب باید پیش از هر چیز یک مشکل را بیان کند. سپس باید بر اساس مدل تجاری استارتاپ توضیح داده شود که چطور قرار است از این مشکل به عنوان راهی برای کسب درآمد استفاده شود. در مرحله آخر نیز باید به برآورد و پیشبینی آینده استارتاپ پرداخته شود. در ادامه به بیان قسمت های مختلف یک نمونه Pitch deck صحیح می پردازیم.

ارائه آسانسوری

ارائه آسانسوری اولین قسمت در ارائه یک Pitch deck خوب است. ارائه آسانسوری چکیده ای سریع از تجربه، سابقه و ایده شماست. همیشه سعی کنید در شروع پیچ دک در قالب یک متن کوتاه به معرفی کلی از استراتژی کسب و کار خود بپردازید و بعد از آن به ارائه باقی پیچ دک بپردازید. این قسمت باید این مفهوم را منتقل کند که شما که هستید، چه کارهایی انجام داده اید و قصد دارید چه کاری انجام دهید؟

ارائه آسانسوری Pitch deck

مشکل

در دومین قسمت از Pitch deck باید به بیان مشکلی بپردازید که مخاطبان هدف شما با آن مشکل رو به رو هستند. این کار باعث می شود که سرمایه گذاران متوجه شوند که شما هدف مشخصی دارید و آماده کسب در آمد از آن هستید.

خواندن
تغییرات صنعت تبلیغات ، فرصت‌های کسب‌وکاری جدید ایجاد می‌کند

فرصت

فرصت در پی مشکل ایجاد می شود. فرصت همان نقطه ای از مشکل است که می توانید از آن درآمد کسب کنید. بهتر است برای نشان دادن صحت مسئله از اعداد و نمودار ها استفاده کنید.

راه حل استارتاپی

در این قسمت باید به بیان راه حل های ممکن برای حل مشکل بپردازید و سپس راه حل یا راه حل های مورد نظر خود را برای حل این مشکل بیان کنید و توضیح بدهید که چرا این راه حل را انتخاب کرده اید. با ارائه بهترین راه حل مطمئن شوید که سرمایه گذاران بر روی ایده شما سرمایه گذاری می کنند.

محصول استارتاپی

از این قسمت برای معرفی محصول و بخش های درخشان آن استفاده کنید. از اینکه نکات مثبت کلیدی محصول خود را بیان کرده اید مطمئن شوید.

مدل تجاری (طرح و نقشه کسب و کار)

یک مدل تجاری یک ساختار مفهومی است که قابلیت حیات محصول یا شرکت مدنظر شما را نشان می دهد. این ساختار مفهومی شامل اهداف شرکت یا محصول و روش رسیدن به آن است. این قسمت از پیچ دک از اهمیت زیادی برخوردار است و علت آن نیز این است که در این قسمت قرار است در مورد مسائل مالی و اقتصادی ایده خود توضیح دهید. مواردی که در قسمت مدل تجاری باید به توضیح آن ها بپردازید شامل موارد زیر است:

  • ساختار اجرایی
  • روش کسب درآمد
  • کانال های توزیع
  • حاشیه سود
  • و برخی موارد دیگر

رقابت

این قسمت جایی است که شما باید ثابت کنید که تمام جوانب را در نظر گرفته اید و از وجود رقبا آگاهی دارید. لیستی از رقبای خود تهیه کنید و جایگاه و نقاط قوت و ضعف آن ها را مشخص کنید. همچنین فرصت هایی را که رقبا از آن ها غافل شده اند را نیز در این لیست جای دهید.

خواندن
هفت اشتباه فرهنگی استارتاپ ها(بخش اول)

نقطه عطف

در این قسمت باید به مقایسه طرح خود رقبا بپردازید و توضیح دهید که چطور از آن ها بهتر هستید. ارزش پیشنهادی خود را توضیح دهید تا دلیلی برای جذب سرمایه‌ی سرمایه گذاران شود.

بازاریابی و فروش

در این بخش باید لیستی از برنامه ها و استراتژی های فروش و بازاریابی طرح خود برای به دست آوردن مشتریان بالقوه محصول یا خدمت خود را برای مخاطب خود تهیه کنید و همچنین در مورد کانال های فروشی که در حال استفاده از آن ها هستید یا قرار است از آن ها استفاده کنید توضیح دهید.

تیم مدیریتی استارتاپ

یکی از بخش های مهمی که سرمایه گذاران توجه شدیدی به آن دارند، تیم مدیریت است. شما باید تیم مدیریتی لایق و باتجربه ای را پیش روی سرمایه گذاران قرار دهید. این تیم شامل اعضای زیر خواهد بود:

  • کارگردان یا کارگردان ها
  • ذینفعان اصلی
  • مشاوران
  • دیگر سهامداران

وضعیت فعلی و پیشبینی آینده استارتاپ

حالا در این بخش باید وضعیت فعلی خود را به رخ بکشید و همچنین برنامه 3 تا 5 ساله خود را برای آینده استارتاپ مشخص کنید. همچنین هزینه های احتمالی آینده و سرمایه گذاری های مورد نیاز و مسیر پیش رو را مشخص تر کنید.

اگر به تاریخچه استارتاپ ها نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که پیچ دک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. علت این است اکنون شرکت های بزرگ زیادی وجود دارند که در ابتدای راه توسط سرمایه گذاران بسیار زیادی رده شده اند. علت اصلی آن نبود یک پیچ دک برای توجیه این کسب و کارها بوده است.

 

منبع: مجله زرافه

استارتاپس لند

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *