هم بنیانگذار استارتاپ

کجا و چگونه هم بنیانگذار پیدا کنم؟

هم بنیانگذار کیست؟

اصولا برای شروع یک تجربه ی کاری جدید، بسیاری از افراد با ایده ای نو، معمولا به دنبال یک شریک یا به عبارت دیگر “هم بنیانگذار” در اقدام به انجام یک کسب و کار جدید، هستند. هم بنیانگذار یک کارآفرین است، که با یک یا چند هم بنیانگذار دیگر برای ایجاد و هدایت فعالیت ‌های یک کسب ‌وکار همکاری می‌کند. هم بنیانگذار یک نقش پویا در مسئولیت ‌ها می باشد؛ که می‌تواند شامل شناسایی فرصت‌ های بازار و محصولاتی باشد، که می‌توانند جایگاه ویژه‌ای را پر کنند. و شرکت در فعالیت‌های اولیه بازاریابی برای ایجاد آگاهی از برند و بوجود آوردن حس هیجان برای یک شرکت یا محصول همکاری می کنند. هم بنیانگذار متفکران تصویر عالی و مشخصی هستند که برای رونق بخشیدن به موفقیت های یک شرکت ضروری می باشند. آن‌ ها همچنین باید شایسته و مناسب فعالیت مورد نظر و همچنین فعال و کوشا باشند. چون این افراد، وظیفه ی هدایت توسعه محصول را بر عهده داشته و محصولات جدیدی را به بازار وارد می کنند.

در استارتاپ به چه کسی هم بنیانگذار ( co-founder ) گفته می شود؟

در هنگام رشد و توسعه ی اولیه ی یک استارتاپ، اصولا وجود دو نفر همیشه بهتر از یک نفر جواب می دهد.یک هم بنیان گذار با یک حمایت درست و مناسب، می تواند به شما در اکتشافات جدید، استراتژی های رشد و موارد دیگر کمک کند. متاسفانه حتی با یک هم بنیانگذار، رشد شروع یک استارتاپ کار آسانی نیست. از توسعه دادن محصول گرفته تا جذب مشتری، هر تصمیمی که گرفته شود، باید با دقت توسط هم بنیانگذار انجام شود. اصولا شخص هم بنیان گذار استارتاپ، مسئولیت تعیین اعضای هیئت مدیره به همراه نقش آن ها، و رهبری تیم را برعهده دارد. مهم ترین و کلیدی ترین وظیفه ی وی، توسعه و نگهداری طرح تجاری کسب و کارتان است. همچنین در استعداد یابی و استخدام افراد جدید برای انجام امور مختلف، و ادامه ی روند کار تلاش می کند. در نهایت، کار وی اداره ی تیم برای مدیریت کسب و کار و رهبری آن است. زیرا ۷۰٪ موفقیت یک استارتاپ به افراد تیم وابسته است. از دیگر موارد مربوطه، درک اهداف کلیدی استارتاپ و معیار های آن است، که هر کدام از استراتژی های تعیین شده توسط تیم را در مسیر مشخصی قرار می دهند.

هم بنیانگذار استارتاپ

چگونه یک هم بنیانگذار استارتاپ پیدا کنیم؟

در حال شروع یک سرمایه گذاری هستید؟ آیا می خواهید به طعم شیرین موفقیت دست پیدا نمایید؟ پس باید با یک هم بنیانگذار کار کنید، تا نسبت تمامی این موارد، موفقیت خود را افزایش دهید. استخدام و یافتن هم تیمی استارتاپ می تواند دغدغه ی بسیاری از افراد در شروع یک کسب و کار موفق باشد. باید توجه داشت که انتخاب و استخدام چنین شخصی می تواند در سالهای ابتدایی راه اندازی فعالیت مورد نظرتان، رضایت کامل را نصیب تان کند.

با این حال، پیدا کردن یک هم بنیانگذار صحیح می‌تواند یک کار بسیار مهم و حساس باشد. حدود ۶۰ درصد از شرکت‌های نوپا به دلیل ناسازگاری میان هم بنیانگذار های شرکت ‌ها شکست می‌خورند. بنابراین ضروری است که با فرد درست کار کنید که مهارت ‌ها و ارزش های قابل قبولی را داشته باشد. در ادامه به برخی از موارد مهم برای یافتن هم بنیان گذار استارتاپ به شما معرفی خواهیم کرد:

  •  شناخت افراد
خواندن
چگونه استارت آپ می تواند یک کار در خانه باشد؟

اولین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که فرد یا افرادی که قصد همکاری با آنها را دارید، بسیار مهم هستند. می توانید برای یک هم بنیان گذار استارتاپ از یک فرد آشنا کمک بگیرید. در این شرایط دیگر لزومی به شناخت اولیه در مورد خصوصیات و مهارت های او نخواهید داشت. البته این یک مورد ضروری نیست. زیرا اکثر شناخت ها از افراد بوسیله ی همکاری بدست می آید.

  • تکیه بر مهارت ها

اصولا برای یافتن یک هم بنیان گذار استارتاپ، باید به دنبال شخصی باشید که با شما هم خوانی داشته باشد. انتخاب این مورد می تواند به پیشرفت شما در زمینه ی کار منجر شود. این نکته بدان معناست که باید به دنبال بنیان گذاری مکمل برای خود باشید. کسی که مهارت ها و توانایی هایی که در عمل خود ندارید را تکمیل کند.

کجا و چگونه هم بنیانگذار پیدا کنم؟
  • قدرت مدیریت

در هر کسب و کار مشکلات و بحران هایی بوجود خواهند آمد، که رفع و مدیریت آنها کاملا به هم بنیانگذار ها وابسته است. کسی بهتر می تواند از پس مدیریت این بحران ها بر بیاید که قدرت شناخت و تغییر مسیر پروژه را به درستی پیدا کنند و همچنین شجاعت و توانایی لازم را در این زمینه داشته باشند. یک پارتنر خوب در این زمینه کسی است که قدرت مدیریت و ثبات کافی را داشته باشد.

  • شروع موقتی

سعی کنید در ابتدای شروع کار برای پیدا کردن هم بنیانگذار مورد نظر خود، مدتی را موقتا با وی کار کنید تا ویژگی ها و توانایی عملکرد او در پروژه ها و کسب و کار مورد نظرتان را به دست آورید. این مورد می تواند در حصول اطمینان از همه ی جنبه های مادی و معنوی برای دو طرف مناسب و راه گشا باشد.

کجا هم بنیان گذار پیدا کنیم؟

اگر برای راه اندازی کسب و کار خود و مواردی که برای ارائه ی لازم و البته کافی به هم تیمی خود را در اختیار دارید، می توانید به دنبال وی جستجو را شروع کنید. مهم ترین موضوع قانع کردن یک هم بنیان گذار برای شروع کسب و کارتان است. باید سعی کنید تا برنامه های تجاری، تبلیغات موثر، و بنیاد ایده هایتان را برای ارائه دادن به شخص مقابل در دست داشته باشید. قانون مشخصی برای یافتن پارتنر کاری وجود ندارد. اما مواردی در ادامه بیان خواهد شد؛ که به یافتن یک هم بنیان گذار استارتاپ یاری تان خواهد کرد.

هم بنیانگذار استارتاپ
  • پرس و جو

یکی از نخستین موارد یافتن هم تیمی برای استارتاپ جستجوی آن در مابین کارآفرینان و هم بنیانگذاران مجرب و تجربه دار، در این زمینه است. با یک پرس و جوی ساده از افرادی که در این زمینه ها قبلا کار کرده اند یا در حال کار هستند، می تواند چاره ساز باشد.

  • استفاده از سایت ها و شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی کاریابی مانند لینکدین یا سایت های کاریابی به دنبال افراد متخصص باشید. سعی کنید در جلسات و سمینار های مختلف شرکت کنید. استفاده کامل و مناسب از منابع در دسترس و در اطراف خود را جدی بگیرید. سعی کنید در جستجوی افراد متخصص در زمینه ی مورد نظرتان درخواست بدهید. در مراکز مختلف کارآفرینی شرکت کنید. تمامی این کارها، احتمال یافتن فرد مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن را افزایش خواهد داد.

  • دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
خواندن
نکته های جالب از زندگی موفق مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک

شاید به نظر عجیب باشد ولی پیدا کردن یک هم بنیانگذار در این مکان ها می تواند به شما کمک کند. بسیاری از مثال ها و موارد متعدد در این زمینه وجود دارد، که بسیاری از هم تیمی ها در محیط دانشگاه با یکدیگر شروع به همکاری کرده و یک کسب و کار موفق را راه اندازی کرده اند. به طور مثال شرکت های بزرگی همچون فیسبوک و گوگل در ابتدا یک شروع ساده از محیط دانشگاه بودند. اما امروزه به غول تجارت جهانی تبدیل شده اند.

  • انجمن های استارتاپی

در برخی از انجمن ها و فروم های آنلاین به سادگی می توانید وقایع و رویداد ها و همینطور افراد مختلفی را جهت همکاری پیدا کنید. زیرا اصولا در این انجمن ها اکثر بحث و گفتگو بر سر توسعه ی استارتاپ ها و اطلاعاتی از این دست وجود دارد. در نتیجه افرادی که علاقه مند و مشتاق در این زمینه ها هستند گرد هم آمده اند، و پیدا کردن بهترین آنها خیلی دشوار نیست.

نکات مهم در انتخاب هم بنیانگذار استارتاپ

انتخاب یک هم بنیانگذار استارتاپ مانند انتخاب شریک زندگی است. به بن بست رسیدن یا ادامه ی راه پر پیچ و خم یک کسب و کار جدید به شریک کاری شما بستگی دارد. شروع این کار در زندگی تجاری شما به رعایت و توجه به موارد مهمی وابسته است. نکاتی در این زمینه وجود دارد که به انتخاب یک همکار مناسب با زمینه ی کاری و تخصص تان کمک خواهد کرد.

  1. پیدا نکردن یک هم بنیانگذار در این زمینه بهتر از یافتن کسی است، که از هیچ نظر برای شما و فعالیت مورد نظرتان مناسب نیست. باید سعی کنید که قبل از شروع همکاری به خوبی با پارتنر خود در جنبه های مختلف کاری، اخلاقیات، تعهد، مدیریت و .. آشنا شوید. وسواس به خرج دادن در این زمینه برعکس همیشه بهترین کار است.
  2. سعی کنید شخصی را برای همکاری انتخاب کنید که محدود به یک زمینه ی تخصصی انفرادی نباشد. به طور ساده تر او باید همه فن حریف باشد و دست کم در چند زمینه آشنایی در کنار تخصص داشته باشد. این موضوع به قدرت مدیریت و توانایی وی باز می گردد.
  3. نتخاب چندین نفر برای همکاری بزرگترین اشتباه است. با تعداد کم اما کافی، شما می توانید به موفقیت مطلوب خود دست پیدا کنید. فراموش نکنید که، همیشه کیفیت بر کمیت تاثیر گذار است.
  4. سعی کنید هم بنیانگذار استارتاپ را طوری انتخاب کنید که در پیشینه و میزان ریسک پذیری وی اطمینان لازم را بدست آورده باشید. داشتن معرف و رزومه ی خوب می تواند بهتر کمکتان نماید. سعی کنید کسانی را انتخاب کنید که اعتماد کاری شما را به خوبی جلب کند، و ریسک پذیری بالایی داشته باشد. کسی که چنین توانایی هایی داشته باشد، قطعا ادامه ی روند کسب و کار را به بیراهه نخواهد کشاند.
  5. از استخدام افراد باهوش و فعال اجتناب نکنید.
  6. به یاد داشته باشید که هم بنیانگذار شما کسی است که شخصیت کاری شما را به بیرون منعکس خواهد کرد. در نتیجه اعتبار یک استارتاپ به افرادی وابسته است که در آن کار می کنند.
  7. نکته ی مهم در این زمینه این است که باید در همان ابتدا نقش های هم بنیان گذار را مشخص کنید. و اصطلاحا هر نقطه ی ابهامی را رفع نمایید. شروع یک کسب و کار باید با شفافیت همراه باشد تا در ادامه مشکلی از این لحاظ بوجود نیاید.
  8. انتخاب فردی که در عین استقلال تابع تصمیم گیری جمعی است بسیار مهم است. در این زمینه نیز باید حد وسط را انتخاب کرد. انتخاب کسی که بسیار مستقلانه تصمیم گیری می کند، یا کسی که هیچ ابتکار عملی از خود ندارد نیز، می تواند دردسرساز باشد.
  9. انتخاب هم بنیان گذار وابسته به تفکر او نیز می باشد. کسی که به دنبال افزایش سود جمعی است، اصولا بهترین انتخاب می تواند باشد. کسی که تنها به سود شخصی خود فکر می کند، نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.
  10. در نهایت صداقت نکته ی مهم بعدی در انتخاب یک شریک کاری است. باید کسی که انتخاب کنید که از بابت گفتن حقایق و آنچه که باید در زمینه ی کار بازگو شود ترس و نگرانی داشته باشد.
خواندن
استارت آپ های جذاب چند جوان ایرانی در حوزه گردشگری

حقوق و قرارداد هم بنیان گذار

حقوق هم بنیانگذار استارتاپ به طور گسترده ای متفاوت است. به خصوص در روزهای اولیه راه اندازی یک کسب و کار جدید. ممکن است این دستمزد تا مدت ها بعد از راه اندازی فعالیت مورد نظر به تعویق بیفتد. علاوه بر این، نقش مشترک هم بنیان گذار ها می تواند به طور چشمگیری تغییر کند. به عنوان مثال با رشد کسب و کار، نهایتا بسیاری از بنیان گذار ها به مدیران ارشد آن تبدیل خواهند شد.

قرارداد هم بنیانگذار کلیدی ترین بخش ماجراست. که نباید دست کم گرفته شود. این قرارداد مابین کل هم بنیانگذار های یک کسب و کار در ابتدای همکاری نوشته می شود، و سود سهام هریک از آنها مشخص خواهد شد. به این قرارداد Co Founder Agreement نیز گفته می شود.

این قرارداد مهم شامل بخش های متعددی می باشد. از مشخصات هم بنیان گذار ها، ماهیت پروژه ای که قرار است انجام شود، مسئولیت هریک از افراد، حقوق، مالکیت معنوی، عدم رقابت، و در نهایت بخش های استعفا و برکناری مدیران تعیین خواهد شد.

حقوق و قرارداد هم بنیانگذار

اصولا شش نوع نقش در این قرارداد ذکر خواهد شد که هرکدام وظایف متفاوتی نسبت به هم دارند. این نقش ها عبارتست از:

  • مدیر عملیاتی: نظارت بر روند کارها و جزئیات
  • مدیر مالی: انجام امور مالی بر اساس بودجه و استراتژی مالی شرکت
  • مدیر اجرایی: کل تصمیم گیری ها و مدیریت افراد و منابع
  • مدیر کل : مدیریت منابع انسانی
  • مدیر بازاریابی: مسئولیت فروش و مارکتینگ
  • مدیر تکنولوژی: شناسایی مسیر تکنولوژی شرکت و هدایت آن

نمونه قرارداد هم بنیان گذار

نمونه ای از قراردادی که میان هم بنیانگذار های مختلف نوشته می شود در ادامه آمده است. این قرارداد کلیه ی حقوق مادی و معنوی افراد را در هنگام شروع کار مشخص کرده و هر گونه ابهامی را در این رابطه رفع خواهد کرد.

کجا و چگونه هم بنیانگذار پیدا کنم؟

جمع بندی

با توجه به آنچه که در رابطه با یافتن و انجام همکاری مابین هم بنیانگذار استارتاپ گفته شد، می توان بدون وجود مشکل خاصی به کارآفرینی و اجرایی کردن ایده های کاری و تجاری پرداخت. درست است که شروع یک کسب و کار به تنهایی ممکن نیست اما این امر نباید به اجرایی نشدن ایده ها با یک یا چند شریک کاری مناسب ختم شود.

منبع: تیوان

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *