بازاریابی ابری

بازاریابی ابری یا (Cloud Marketing) چیست؟ نگاهی به بازاریابی ابری و مزایای آن

زندگی مدرن حقیقتی انکارناپذیر با خود به همراه آورده است: اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی های ما انسان ها است، به همین دلیل تعجبی ندارد که امروزه اینترنت به بخش ضروری و اساسی بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده باشد. اینترنت همچنین به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا سریع و آنلاین خرید کنند و صاحبان کسب و کارها و فروشندگان را قادر می سازد تا محصول و خدمت خود را راحت تر به مشتریان معرفی کنند. در ادامه به معرفی بازاریابی ابری می‌پردازیم.

تعریف بازاریابی ابری

اگر با تکنولوژی روز دنیا آشنا باشید، اصطلاح بازاریابی ابری می‌تواند کمی مرموز به نظر برسد. با این حال در واقعیت این اصطلاح آنچنان گیج‌کننده نیست. این اصطلاح به مجموعه اقدامات بازاریابی یک شرکت گفته می‌شود که به صورت آنلاین و از طریق چند کانال متفاوت صورت می‌پذیرد. به بیان دیگر بازاریابی ابری تمام روش‌هایی که یک کسب و کار ممکن است برای ارائه تمام پتانسیل خود به مشتریان استفاده کند را اجرا می‌کند.

با وجود این که ما به طور کلی به تبلیغات کاغذی و تلویزیونی بیشتر عادت کرده‌ایم و بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم اما بازاریابی ابری کسب و کار را قادر می‌سازد تا از ابزارهای بازاریابی آنلاین برای دستیابی به اهداف اصلی خود استفاده کند.

چیزی که بازاریابی ابری را به یک مدل جامع و فراگیر تبدیل می‌کند این است که تمام کسب و کارها فارغ از بازار و صنعت فعالیتی که دارند می‌توانند از آن بهره ببرند. این روش می‌تواند با تبلیغات قدیمی تلویزیونی و کاغذی ترکیب شود و یا به تنهایی استفاده شود و باز هم به طور کامل کارآمد باشد.

خواندن
آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش چهارم: بازاریابی درون‌گرا و برونگرا

رشد بازاریابی ابری به کاربران آن وابسطه است. هر چه بیشتر اینترنت را وارد بخش‌های مختلف زندگی‌مان کنیم، بازاریابی ابری نیز گسترش بیشتری پیدا می‌‎کند. پس دانستن این موضوع که این روش در هر بار استفاده، نتایج قابل توجه و قابل اندازه‌گیری ایجاد می‌کند غافل‌گیرکننده نیست.

مزایای بازاریابی ابری

ثابت شده است که استفاده از ابزارهای بازاریابی ابری می‌تواند برای بسیاری از کسب و کارها کارآمد باشد. آمازون را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این شرکت هیچ فروشگاه واقعی و فیزیکی ندارد و به طور کامل با استفاده از کانال‌های توزیع آنلاین تبلیغات انجام می‌دهد. آمازون می‌تواند یک مثال بسیار خوب برای بازاریابی ابری باشد. بازاریابی ابری همچنین مزایای بی‌شماری برای کسب و کارها دارد از جمله:

  • کاهش هزینه‌ها

در بازاریابی ابری نیازی نیست حتما برای ساخت تبلیغ تلویزیونی و چاپ چیزی هزینه کنید. البته بازاریابی ابری نیز هزینه‌هایی دارد ولی این هزینه‌ها به اندازه بازاریابی سنتی نیستند. همچنین بسیاری از کانال‌های توزیع بازاریابی ابری رایگان هستند.

  • تبلیغات با قابلیت شخصی سازی

با استفاده از ابزار آنلاین می‌توانید مخاطبانی که بیشترین علاقه را به محتوای تولیدی شما دارند مورد هدف قرار دهید. همچینن می‌توانید بر اساس سابقه مخاطبان، محتوای شخصی سازی شده برای هر فرد را ایجاد کنید.

  • کانال‌های توزیع بیشتر

با استفاده از بازاریابی ابری، کمپین شما به تلویزیون، رادیو و روزنامه محدود نمی‌شود. زمانی که از فضای آنلاین استفاده می‌کنید، موقعیت‌های بازاریابی شما بی‌نهایت خواهند بود.

  • افزایش بهره‌وری

زمانی که از بازاریابی ابری استفاده می‌کنید، نتایج را بسیار سریع‍‌تر از روش‌های سنتی به دست خواهید آورد.

ابزارهای بازاریابی ابری

بازاریابی ابری اصطلاحی بسیار جدید است. آشنا شدن با این اصطلاح باید یکی از اولویت‌های هر فرد بازاریابی باشد که قصد دارد وارد فضای آنلاین شود.

خواندن
قوانین مهم ایمیل مارکتینگ

هر بخش و المان از بازاریابی ابری اهمیت دارد چرا که عملکرد هر کدام به طور مستقیم بر روی نتیجه تأثیر می‌گذارد. با این حال معیارهایی وجود دارند که هر مورد بازاریابی ابری باید به آن پایبند باشد:

  • کانال‌های توزیع چندگانه و خودکارسازی آن‌ها.
  • ابزارهای محتوایی که به شما اجازه مدیریت و سازمان‌دهی محتواهایی که با مشتریان به اشتراک می‌گذارید را می‌دهد.
  • ابزرهای شبکه اجتماعی که شما را قادر می‌سازد با مشتریان بیشتری در ارتباط باشید.
  • ابزارهای تحلیلی که در زمان تحلیل عملکرد کمپین به شما کمک می‌کنند.

مدل بازاریابی ابری

هر کمپین بازاریابی موفق از مراحل و برنامه‌هایی تشکیل شده است. همچنین هر مورد استفاده از این نوع بازاریابی چالش‌هایی دارد که با توجه به ماهیت آن مورد باایید آن‌ها را حل کرد.

اما به طور کلی اجرای هر کمپین بازاریابی ابری مراحل و روش‌هایی دارد که به شرح زیر است:

  • تعریف اهداف اصلی کمپین: این کار می‌تواند مسیر و ابزارهایی که به شما کمک می‌کنند را مشخص کند.
  • ساخت یک تبلیغ و مشخص کردن کانال‌های توزیع چندگانه: این مرحله زمانی است که طرح کلی و زیبایی‌شناسی کمپین مشخص می‌شود.
  • آنلاین کردن محتوا: ضروری است که به اندازه کافی کانال توزیع پیدا کنید و مطمئن شوید که به خوبی کار می‌کنند. برای مثال اگر تصمیم گرفتید یک محتوا را در سایت منتشر کنید، مطمئن شوید که سایت ایرادی نداشته باشد.
  • محتوا را آماده کنید: این کار باید روزانه انجام شود. احتمالا مجبور خواهید شد اطلاعات را تغییر دهید و آن‌هایی که بی ارتباط هستند را حذف کنید، محتوا را به روز کنید و به واکنش‌ها پاسخ دهید.
  • کمپین را تحلیل کنید: بسیار ضروری است که پیام کمپین را دائما تحلیل کنید و نوع واکنش مشتریان بالقوه نسبت به آن را بررسی کنید.
خواندن
۱۰ ابزار رایگان بازاریابی اینترنتی

بازاریابی ابری با وجود این که چالش‌برانگیز است و به برنامه‌ریزی نیاز دارد اما مطمئنا به شما کمک می‌کند که به مشتریان دسترسی داشته باشید و پیام مورد نظرتان را به آن‌ها برسانید.

منبع: اکوموتیو

استارتاپس لند


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *