۶ نکته مهم در قرارداد فریلنسری

۶ نکته مهم در قرارداد فریلنسری

بستن قرارداد فریلنسری و داشتن یک سند رسمی هم فریلنسر را ملزم به انجام تعهداتش می‌کند و هم کارفرما تعهدات مالی‌اش را به‌درستی اجرا می‌کند. مشکلات و اختلافات کمتری هم به وجود می‌آید.

«جنگ اول به از صلح آخر»؛ این ضرب‌المثل را بارها شنیده‌ایم. متاسفانه در کشور ما فریلنسرها بیشتر به صورت اعتماد متقابل و حسن‌نیت با کسب‌و‌کارها همکاری می‌کنند. کمتر پیش می‌آید که قرارداد فریلنسری بین یک کسب‌و‌کار و یک فریلنسر بسته شود و توافقات به صورت ضمنی و از طریق گفت‌وگو و اعتماد متقابل شکل می‌گیرند، اما این یک نقطه ضعف است؛ هم برای کارفرما و هم برای فریلنسر.

بستن قرارداد فریلنسری و داشتن یک سند رسمی هم فریلنسر را ملزم به انجام تعهداتش می‌کند و هم کارفرما تعهدات مالی‌اش را به‌درستی اجرا می‌کند. مشکلات و اختلافات کمتری هم به وجود می‌آید. برای همین است که اگر ابتدای فعالیت بر سر شرایط و تعهدات گفت‌وگو کنید و آن را ثبت کنید، در نهایت اختلافات کمتری به وجود می‌آید. اما یک قرارداد معتبر باید شامل چه مواردی باشد؟

مشخص‌‌کردن حدود تعهدات فریلنسر

چه وظایفی بر عهده‌‌ فریلنسر است و چه خدماتی باید انجام شود.

مشخص‌کردن تعهدات کارفرما

کارفرما در ازای خدمات و تخصص فریلنسر موظف است حقوق پرداختی منظم داشته باشد و تمام این شرایط باید در قرارداد فریلنسری ذکر شود.

قرارداد فریلنسری

اخلاق حرفه‌ای و خط‌مشی رازداری

کسب‌و‌کارها معمولا اطلاعات حساس و یا استراتژی‌های راهبردی‌ مخصوص به خودشان را دارند و درز این اطلاعات ممکن است به کسب‌و‌کار ضربه بزند. از این جهت فریلنسر باید حافظ حریم و اطلاعات محرمانه‌ کسب‌و‌کار باشد و این شرایط باید ذکر شود.

خواندن
خدمات اومنی چنل در کسب وکار چیست؟

حقوق مالکیت

باید ذکر شود که کسب‌و‌کار تا چه حدی مالک خدمات نهایی شماست و یا چه شرایطی برای درج اسم فریلنسر در مشارکت پروژه وجود دارد.

مسائل مربوط به پشتیبانی

پروژه‌های فریلنسری ممکن است دارای برخی نواقص باشند و یا اصلاحات احتمالی نیاز داشته باشند. این شرایط باید دقیق و کامل در قرارداد فریلنسری آورده شوند.

اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی

مسائل مربوط به اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باید در قرارداد ذکر شوند. مسائلی مانند بیماری، امکان افزایش حقوق به صورت توافقی، تاخیرها و مواردی از این دست باید به تفصیل شرح داده شوند.

این ۷ بند مهم در قراردادهای کاری باید به صورت مستند و دقیق نوشته شوند. این سند کاری می‌تواند در مشکلات و اختلافات احتمالی حامی حق و حقوق کسب‌و‌کار یا فریلنسر باشد.

در این موارد دقت کافی داشته باشید. قرارداد را با دقت بخوانید و حتی اگر بندهایی نیاز به تغییر و بازبینی دارند، اطلاع بدهید؛ چون «جنگ اول به از صلح آخر» است.

منبع: هفته نامه شنبه

استارتاپس لند


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *