چگونه موفقیت استارتاپ خود را اندازه می‌گیرید؟ با OKR آشنا شوید

چگونه موفقیت استارتاپ خود را اندازه می‌گیرید؟ با OKR آشنا شوید

محاسبه رشد از جمله فاکتورهایی است که برای موسسان و صاحبان استارتاپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که صحبت از موفقیت استارتاپ به میان می‌آید، تنها ارائه پاسخ‌های توصیفی و انتزاعی راهگشا نخواهد بود. مؤسسان به دنبال روشی جهت اندازه گیر‌ی رشد استارتاپ هستند. در همین راستا سیستمی تحت عنوان OKR پا به عرصه حضور گذاشت و شکل واضحی از دستاوردهای کسب و کار را به تصویر کشید. این سیستم بر پایه نتایج عینی استوار است. بنابراین صرفنظر از اندازه کسب و کار می‌توانید از این سیستم استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا موفقیت کسب و کار خود را اندازه گیر‌ی کنید.

OKR یا نتایج عینی و کلیدی

OKR مخفف عبارت Objective & key results است؛ این عبارت به معنای نتایج عینی و کلیدی است. در این سیستم اقدامات لازم در راستای دستیابی به اهداف ملموس در نظر گرفته می‌شود. واقعیت‌های عینی در این سیستم اهدافی هستند که در کسب و کار خود دنبال می‌کنید و منظور از نتایج عینی نیز، دستاوردهای قابل اندازه گیر‌ی و اقداماتی است که استارتاپ را در مسیر دستیابی به مقاصد موردنظر یاری می‌کند. این سیستم به عنوان سیستمی شناخته می‌شود که کسب و کار ها را در مسیر دستیابی به اهداف یاری خواهد کرد. در واقع اندازه گیر‌ی رشد استارتاپ تنها با استفاده از این سیستم امکان پذیر خواهد بود. کسب و کارهای قدرتمندی مانند Google، Uber، Twitter و LinkedIn در محاسبه رشد خود از این سیستم استفاده کرده‌اند. این سیستم به سادگی در استارتاپ شما پیاده سازی می‌شود، برای این منظور کافیست انتظارات عینی خود را دراستارتاپ تعیین کنید و اهداف و گام‌های مشخصی را در راستای دستیابی به این اهداف در نظر بگیرید. گام‌ها و اهداف مشخص‌شده، نشان‌دهنده نحوه عملکرد و بازخورد اقدامات شما در استارتاپ است. اگرچه استفاده و پیاده‌سازی این سیستم در کسب و کار کار ساده‌ای نیست اما ما در شتابدهنده تریگ آپ به شما توصیه می‌کنیم استفاده از این سیستم را در استارتاپ خود در نظر بگیرید. نحوه پیاده‌سازی و استفاده از این سیستم در استارتاپ شما به شرایط کاری شما بستگی دارد. باید تمام عوامل تأثیرگذار را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

چگونه موفقیت استارتاپ خود را اندازه می‌گیرید؟ با OKR آشنا شوید

سیستم ارتباطی قوی با OKR

احتمالا متوجه شده‌اید که یک سیستم OKR توانمند در واقع باید ارتباطی سازنده بین تمام اجزای استارتاپ و اعضای تیم برقرار کند. تمام اعضای تیم باید اهداف عینی و نتایج موردنظر را بشناسند. در واقع موفقیت استارتاپ در گرو آشنایی تمامی افراد با نقشه راه و مسیر کسب و کار است. در نتیجه محاسبه رشد، زمانی امکان پذیر است که:
– مسیر آتی استارتاپ برای تمام اعضای تیم قابل درک باشد و همه افراد نقش خود را در دستیابی به اهداف تعیین شده به خوبی بدانند.
– انتظارات مؤسسان یا شرکت از تک‌تک اعضای تیم باید مشخص و روشن باشد.

خواندن
حلقه‌ آخر زنجیر بازاریابی استارتاپی

اقداماتی که در راستای اندازه گیر‌ی موفقیت استارت آپ باید در نظر بگیرید:

بنا بر اصول سیستم OKR تنها زمانی می‌توانید موفقیت یک استارتاپ را محاسبه کنید که فاکتورهای مشخصی را برای محاسبه رشد تعیین کرده باشید. در ادامه با برخی از فاکتورهای کلیدی که شالوده اندازه گیر‌ی رشد را شکل می‌دهند آشنا می‌شوید.

 اندازه گیر‌ی موفقیت استارت آپ با OKR
تعیین اهداف فصلی

در کل بهتر است به منظور محاسبه رشد در فواصل زمانی مشخص، اهدافی را برای سه ماهه آتی در استارتاپ در نظر بگیرید. سپس عملکرد تیم را در مقایسه با این اهداف بسنجید. به این ترتیب اندازه گیر‌ی رشد امکان پذیر خواهد شد. اهداف کوتاه مدتی که برای یک بازه سه‌ماهه در نظر می‌گیرد، پله‌هایی هستند که باید شما را به هدف نهایی برسانند. به همین دلیل لازم است در چیدمان این پلکان رؤیای استارتاپ خود را در نظر داشته باشید.

اولویت های تیم را مشخص کنید

در راستای تعیین وظایف اعضا بهتر است، اهداف عینی را برای تمام اعضا مشخص کنید. هر یک از اعضا در این سیستم مسئولیت‌های منحصر به فردی را بر عهده دارد. از آنجایی که بازه زمانی نیز کاملا محدود و قابل اندازه‌گیری، اهمیت اقدامات هر یک از اعضا نیز کاملا مشخص است. از این گذشته، اعضای تیم با آگاهی از اهمیت اقدامات خود، وظایف خود را با دقت بیشتری به انجام رسانده و ترتیب لازم را رعایت می‌کنند. به این ترتیب اعضای تیم با هماهنگی کامل به سوی هدف پیش می‌روند.

اهمیت استفاده از OKR در اندازه گیر‌ی رشد

روی سخن ما با تمام مؤسسان استارتاپ‌ها است؛ شما مطمئنا استارتاپ خود را می‌شناسید و از نقاط قوت و تخصص خود به خوبی اطلاع دارید. ما در تریگ آپ امیدواریم که شما نقاط ضعف خود را نیز به همین خوبی بشناسید! برخی از موارد لازم است تمام این اطلاعات را با فرد دیگری در میان بگذارید تا او صحت گفته‌های شما را تأیید کند. OKR سیستمی است که به شما کمک می کند با اعضای کسب و کار خود به بهترین شکل ممکن تعامل داشته باشید. به این ترتیب اصولی که منجر به موفقیت استارتاپ می‌شود را با تمام اعضای استارتاپ خود در میان می‌گذارید. هر اندازه برداشت دقیق‌تر و شفاف‌تری از انتظارات و اهداف کسب و کار خود داشته باشید، اهداف عینی ملموس‌تر و عینی‌تری را نیز در ادامه روند رشد استارتاپ در نظر می‌گیرید.

خواندن
هفت خوان استارت‌آپی:مطالعه موانع داخلی موفقیت استارت‌آپ‌ها در ایران
در آخر

تنها راهی که به شما نشان می‌دهد تا چه اندازه در کسب و کار خود موفق بوده‌اید، محاسبه رشد کسب و کار است. اما این کار نیازمند اقدامات و فراهم نمودن زیر ساخت های مناسب است. در واقع تنها زمانی می‌توان از اندازه گیر‌ی رشد سخن به میان آورد که معیارهایی برای رشد وجود داشته باشد. OKR سیستمی است که به شما می‌گوید باید اهداف عینی و مشخصی را برای بازه‌های زمانی مشخص در استارتاپ خود در نظر بگیرید. تنها از این طریق می‌توانید میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید. به این ترتیب جهت‌گیر‌ی شما به سمت هدف و میزان دستاوردهای شما در یک بازه زمانی مشخص گویای حقایق بسیاری خواهد بود که شما را در پیشبرد اهداف استارتاپ یاری خواهد کرد. با پیاده سازی سیستم OKR در کنار اعضای تیم خود زیر ساخت‌های لازم را به منظور دستیابی به موفقیت ایجاد کنید.

منبع: تریگ آپ

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *