نگاهی به مهم ترین موانع کسب و کار

نگاهی به مهم ترین موانع کسب و کار

باتوجه به نقش کارآفرینی و جایگاه ارزشمند آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، بر ضرورت راه اندازی کارگاه های کارآفرینی و پیوستن نیروی کار متخصص در زمینه های صنعتی، عمرانی و فناوری اطلاعات تاکید می‌شود. اما به دلیل شرایط نامساعد، بحران‌های اقتصادی و در نهایت دوره بلند مدت راه اندازی طرح‌های تولیدی و صنعتی، اجرای راهبردهای موثر در این زمینه اندکی طولانی‌تر از حد معمول پیش می‌رود.

 خطرپذیری مالی، ناتوانی در تأمین هزینه های تجاری، بی‌نتیجه ماندن طرح‌های زود بازده و موانع و مشکلات اداری، از مهم‌ترین عوامل ضد انگیزشی در کارآفرینی و موانع کسب و کارمحسوب می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین موانع ایجاد کسب و کار و طرح‌های تجاری، با ما در این مقاله همراه شوید.

  آغاز یک معضل

 شاید بتوان گفت که کارآفرینان قبل از آنکه رقابت بخش خصوصی را برای فعالیت‌های خود احساس کنند، موانعی مانند قوانین و مقررات اداری و دولتی را مانع کسب و کار خود می‌بینند.
لازمه دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها، توسعه کارآفرینی است؛ افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه، همراه با افزایش تولید ناخالص ملی، موجب افزایش درآمد ملی و رفاه اجتماعی خواهد شد. فراهم آوردن بستر مناسب اقتصادی و تجاری، برای توسعه کارآفرینی از یک سو مستلزم ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی با رویکرد بازار محور و بر اساس نیازهای جامعه و از سوی دیگر نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجاد زمینه های مناسب جهت توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی خواهد بود.

مدیریت سنتی

 نگرش منفی افراد به توانایی‌های خویش و نگرانی از دست دادن سرمایه، در جایگاه عاملی ضد انگیزشی، کارآفرینی را با بحران مواجه کرده است؛ دلایل زیادی برای بروز چنین بحران‌هایی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در ساختارها و مدیریت‌های سنتی جستجو کرد. به جای فراهم آوردن شرایط مناسب تجاری و اقتصادی برای نسل جوان، پیروی از قوانین انعطاف ناپذیر سنتی، عرصه بروز هر خلاقیتی را از بین برده است. مقامات دولتی و موسسه های مالی، پرداخت تسهیلات و وام‌ها را مشروط بر موفقیت و تضمین طرح‌ها عنوان می‌کنند.

 ترس از شکست

یکی از اصلی‌ترین موانع راه اندازی طرح‌های تجاری، تأخیر در روند اجرای عملیات‌ها، اجرایی نشدن ایده‌ها و در نهایت، نگرانی از ناموفق ماندن و از دست دادن سرمایه است. در واقع ترس در تجارت، به تجربه های ناموفق قبلی و بازتاب‌های آن در روند اجرای طرح‌های جدید بازمی‌گردد. فقدان اعتماد به نفس، نداشتن روحیه کاری و تردید از شروعی دوباره امواج منفی و مهار نشدنی فراوانی را به همراه می‌آورد.

 فقدان منابع مورد نیاز

 کسب و کار و راه اندازی طرح‌های تجاری از دیرباز جزو مهم‌ترین دغدغه های کارآفرینان، کارجویان و سرمایه گذاران بوده است. خطرپذیری، اعتماد به نفس، تمرکز بر تجارت، مقابله با چالش‌های تجاری و اقتصادی و در نهایت مسئولیت پذیری، ازجمله خصوصیات بارز این عرصه به شمار می‌رود. شاید اساسی‌ترین معضل کارآفرینان را ناکافی بودن سرمایه‌ها و فقدان اطلاعات و تجربه های لازم درباره نحوه تخصیص بودجه مورد نیاز به بخش‌های مختلف بتوان عنوان کرد.

 اعتبار

 بزرگ‌ترین مزیت تاجران، اعتباری است که به واسطه سال‌ها تجربه درعرصه های تجاری، اقتصادی و اجتماعی کسب کرده‌اند. اعتبار یک تاجر به دو صورت به دست می‌آید؛ اعتباری که به واسطه شهرت و مهارت در فعالیت تجاری حاصل شده و در طرف دیگر، سرمایه و املاکی که از طریق مبادلات و تعاملات خویش افزوده است.
اما شروع تجارت همیشه خطرات خاص خود را به همراه دارد. چگونه می‌توان به نسل جوان و نوپای امروزی که تجارت و مهارت خویش را در هاله ای از ابهام دارد، اطمینان کرد و وی را به جمع بزرگان عرصه های تجارت و رقابت پیوند زد؟ نسل نوپای امروز بیش از پیش به حمایت، تجربه و راهنمایی‌های افراد کارآزموده در بخش‌های مختلف نیاز دارد.

  فقدان تجربه لازم

 هر فردی زمانی در کاری به نتیجه می‌رسد که در معرض آن قرار گیرد. در واقع تجربه اندوزی و درس گرفتن از مسائل مختلف هنگامی میسر می‌شود، که چندین آزمون و خطا اجرا و نتیجه به دست آید. یکی از شرایط تجربه اندوزی، خطرپذیری و اجرای طرح‌های مختلف است. برای کسب مهارت‌های بیشتر، باید افراد و الگوهای مناسبی را انتخاب و با آنان مشورت کنید. 

 دغدغه های شغلی

 فشار عصبی، نگرانی و در نهایت دغدغه، عوامل بازدارنده و تأثیرگذاری هستند که روند اجرای طرح‌ها را مختل می‌کنند. فعالیت‌های کارجویان، کارآفرینان و سرمایه گذاران تحت تاثیر امواج منفی، هویت خویش را از دست می‌دهد. اما همیشه برای کاهش فشارهای کاری راه حلی نیز وجود دارد؛ برنامه ریزی، ارزیابی هزینه های تولید و در نهایت مشاوره، تا حدودی مسیر موفقیت را هموارتر می‌کند.

 دیدگاه‌ها، ایده‌ها و اهداف

 تا کنون به قدرت شگرف ذهن اندیشیده‌اید؟ تفکر برتر، طوفانی از امواج مثبت را به همراه خواهد داشت، تصورات و دیدگاه های خود را تغییر دهید تا دریچه های جدیدتری را ببینید؛ راه رسیدن به روزنه های موفقیت سخت نیست؛ کافی است که کمی خوش بین باشید. منطقی بیندیشید و مشاوره و راهنمایی افراد باتجربه را از یاد نبرید. ایده آل‌های شغلی و زندگی، اندک اندک نمایان خواهند شد، اما برای رویت خواسته های بزرگ، باید از اهداف کوتاه مدت کوچک آغاز کرد. اهداف همیشه در حال تغییر و ارتقا هستند، باید آن‌ها را به دوره های کوتاه و بلند مدت تقسیم کنید تا مسیر موفقیت دست یافتنی‌تر شود. برای رسیدن به اهداف باید موانع و چالش‌های زیادی را پشت سربگذارید و در پیمودن مسیر، ذره ای ناامید نشوید.

 فقدان انگیزه و برنامه

 هر کاری با انگیزه، هدف، برنامه، تلاش و در نهایت یک فاصله زمانی آغاز می‌شود. همیشه گزینه های زیادی برای انتخاب‌های شغلی وجود دارند؛ اما ارزیابی و تعیین بهترین‌ها، به اولویت‌ها و مهارت‌های خودتان بستگی دارد. بنابراین شغلی را برگزینید که با خصوصیات و معیارهای شما منطبق باشد.

 اعتماد به نفس

 برای درک بهتر اهمیت اصول تجارت باید دیدگاهی همه جانبه و کل نگرانه داشت تا در مقابل مسائل و مشکلات مختلف گزینه های بیشتر و راه حل‌های متنوع‌تری را برگزید. باورهای ذهنی و اعتماد به نفس در محیط کار، ساختارها و قالب‌های ذهنی و ضمیر ناخودآگاه، افکار و رویاها را به سوی موفقیت پیش می‌برند، افکار منفی و واکنش‌های نامطلوب را از ذهن دور می‌کنند و دیدگاه و انرژی مثبت را افزایش می‌دهند. اعتماد به نفس در کار با توجه به مهارت، دانش و تجربه ای که طی سال‌ها آموزش حاصل شده، به دست می‌آید. بنابراین احساس توانایی و اطمینان را اندک اندک و با اجرای برنامه‌ها و کارهای کوچک، به موفقیت و باوری بزرگ تبدیل کنید. به یاد داشته باشید، هرآغازی منجر به موفقیت نمی‌شود، کارهای بزرگ، از شکست‌های کوچک و تداوم مسیرهای صحیح حاصل شده‌اند و در این میان استمرار و تلاش برای رسیدن به مقصود رمز ماندگاری است.

 انتخاب شایسته

 بسیاری از افراد ایده آل گرا هستند، دست یافتن به اهداف بزرگ و رسیدن به جایگاه آرمانی، مسیر زندگی را در جهت مطلوبی قرار می‌دهد؛ اما آیا تنها یک ذهنیت و تصمیم می‌تواند موانع را از سر راه بردارد؟ استعدادها و توانایی‌ها تا چه اندازه ای موثرند؟ برنامه ریزی، بررسی طرح‌ها، ارزیابی، مشاوره و در نهایت برآوردهای اقتصادی می‌توانند تا حد زیادی موانع را کم و مسیر موفقیت را مشخص کنند.

 کلام آخر

 آینده شغلی هر فرد وابسته به میزان تلاش وی است. در عرصه تجارت، بارها باید آزمون دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. رابطه نزدیکی میان صبر، تلاش و موفقیت وجود دارد. ادامه دادن و در مسیر حرکت کردن، به مراتب بهتر از ناامید شدن، از دست دادن سرمایه و تغییرشغل است. اعتماد به نفس و خودباوری، ارمغان آزمون‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌های تجارت هستند.

منبع :mashmoli

خواندن
اهمیت نوآوری برای رشد

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *