آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

تجزیه‌وتحلیل رقابتی، یکی از جوانب کلیدی مراحل ابتدایی کمپین‌های سئو است. اغلب اوقات سازمان‌ها این مرحله‌ی مهم را نادیده می‌گیرند و مستقیماً به نقشه‌برداری کلیدواژه‌ها، بهینه‌سازی محتوا و لینک سازی می‌پردازند. اما اگر وب‌سایت‌های رقیب را بشناسیم و بدانیم در چه جایگاهی قرار دارند، درک جامع‌تری از اهدافمان پیدا می‌کنیم و شکاف‌ها و نقاط کور وب‌سایت را برطرف می‌کنیم.

در پایان این آنالیز متوجه می‌شویم که چه وب‌سایتی در رقابت بهتر دیده شدن، برنده می‌شود، چه کلیدواژه‌هایی ارزشمندتر هستند و کدام استراتژی‌های دریافت بک لینک، بهتر کار می‌کنند. با استفاده از این نتایج می‌توانیم به سمت رشد و افزایش ترافیک وب‌سایت خود حرکت کنیم.

اهمیت آنالیز رقابتی

تجزیه‌وتحلیل رقابتی سئو( وب‌سایت‌های رقیب)، پروسه‌ی بسیار مهمی است، زیرا از این طریق اطلاعات موردنیازمان را در مورد اینکه چه تاکتیک‌هایی در صنعت ما بهتر جواب می‌دهند و ما برای بهبود رتبه‌بندی کلیدواژه‌های خود باید چه‌کارهایی انجام دهیم، به دست می‌آوریم. بینش‌های حاصل از این تجزیه‌وتحلیل به ما کمک می‌کند تا فعالیت‌های سئو را اولویت‌بندی کنیم و متوجه شویم که چگونه باید کمپین‌های سئو را راه‌اندازی کنیم. زمانی که نقاط ضعف و قوت رقیبان را پیدا می‌کنیم، می‌فهمیم که پیشی گرفتن از آن‌ها چقدر سخت است و برای دستیابی به این هدف، به چه میزان از منابع نیاز داریم.

رقبای خود را شناسایی کنید

اولین گام در پروسه‌ی آنالیز، این است که حداقل چهار مورد از  وب‌سایت‌های رقیب که برتر هستند را شناسایی کنید. کارشناسان سئو توصیه می‌کنند که ترکیبی از رقبای مستقیم کسب‌وکار و رقبای جستجوی آنلاین (که ممکن است متفاوت با مهمترین رقبایی باشند که در کسب‌وکار خود می‌شناسید) را بررسی کنید. علت این اختلاف، متفاوت بودن رقبای محلی و وب‌سایت‌هایی است که بابت تبلیغات جستجوی آنلاین، پول پرداخت می‌کنند. درحالی‌که شما نگران نفوذ کسب‌وکارهایی هستید که در اطرافتان فعالیت می‌کنند، ممکن است رقیب اصلی شما کسب‌وکاری دیگر از یکی از شهرها یا استان‌های مجاور شما باشد.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

برای پیدا کردن رقبای جستجو، می‌توانید به‌سادگی نام دامنه خود را در SEMrush وارد کنید، به بخش Organic Competitors بروید و روی مشاهده‌ی گزارش کامل یا View Full Report کلیک کنید.

مهم‌ترین متریک‌های شما برای تشخیص رقبا، «کلیدواژه‌های رایج» و «ترافیک کلی» است. هنگامی‌که رقبای خود را برای تجزیه‌وتحلیل انتخاب کردید، می‌توانید از تب بررسی داده‌ها یا Audit Data، نام و URL رقبا را در ردیف دوم و سوم نمونه جداول Google Sheets، وارد کنید.

استفاده از جداول google sheets Competitor Analysis

بسیار مهم است که آنالیز خود درمورد وب‌سایت‌های رقیب را طی یک فرایند مشخص و واضح پیش ببرید. نه‌تنها به این دلیل که می‌توانید نتایج مکرری از آن به دست آورید، بلکه بدین طریق می‌توانید میزان پیشرفت تلاش‌های خود را اندازه‌گیری کنید. الگوی آنالیز رقبای گوگل (که می‌توانید آن را با همین نام از گوگل داکس دریافت کنید)، به شما کمک می‌کند پروسه‌ی مرتب و متمرکزی داشته باشید و مجبور نشوید هر بار برای یافتن یکی از متغیرها، مسیری تکراری را طی کنید.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

شما برای کار با این الگو، در هر مرحله اقداماتی را که در ادامه‌ی مطلب شرح می‌دهیم، انجام دهید و سپس متریک‌های موضوعات مشابه را باهم مقایسه کنید. داده‌هایی که می‌خواهیم جمع‌آوری کنیم، معیارهای اصلی سئو هستند نظیر: قدرت دامنه، میزان ترافیکی که از رقابت حاصل می‌شود، کلیدواژه‌هایی که ترافیک سایت را افزایش می‌دهند و عمق بک لینک‌های رقبا. شما می‌توانید این الگو را بسته به نیازهای خاص شرکت یا مشتریان تغییر دهید و معیارهایی را اعمال کنید که فکر می‌کنید بیشتر با اهداف شما مرتبط هستند.

خواندن
ویزیتوری چیست؟ ویزیتور موفق چه ویژگی هایی دارد؟

تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک‌ها

این پروسه نشان می‌دهد که چه وب‌سایت‌هایی به رقبای شما لینک داده‌اند، اما به شما نه. داده‌های به‌دست‌آمده بسیار ارزشمند هستند، زیرا می‌توانید شکاف بین پروفایل‌های بک لینک‌های رقبا را از بین ببرید و شروع به دریافت لینک از وب‌سایت‌هایی کنید که قبلاً به رقیبان شما لینک داده‌اند. سعی کنید ابتدا به وب‌سایت‌هایی دسترسی پیدا کنید که به رقبای متعددی لینک داده‌اند (به‌ویژه بیش از سه رقیب). لینک گرفتن از این وب‌سایت‌ها چه با ارسال پست‌های میهمان یا هر روش دیگری، موفقیت بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

برای تهیه این گزارش، به ابزار Moz Link Explorer مراجعه و نام دامنه اولین رقیب را وارد کنید. بعد، روی «لینک کردن دامنه‌ها» و سپس روی «Request CSV» کلیک کنید تا داده‌های موردنیاز را دریافت کنید.

حالا می‌توانید به جدول الگوی تجزیه‌وتحلیل رقبای جستجو (که در مراحل قبل تهیه‌کرده‌اید) بروید، برگه‌ی Backlink Import – Competitor 1 را انتخاب کنید و محتویات فایل CSV را وارد کنید.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

این پروسه را برای دو تا چهار رقیب دیگر ( وب‌سایت‌های رقیب )و همچنین وب‌سایت خودتان، در تب‌های مربوطه که با رنگ قرمز مشخص می‌شوند، تکرار کنید.

اگر تمام داده‌ها را در تب‌های درست وارد کرده باشید، برگه گزارش تجزیه‌وتحلیل شکاف بک لینک‌ها پر خواهد شد. نتیجه یک گزارش کاملاً مستدل و معتبر است که نشان می‌دهد رقبای شما بک لینک‌های خود را از کجا دریافت می‌کنند، کدام‌یک از وب‌سایت‌های لینک دهنده میان آن‌ها مشترک است و شما با کدام‌یک از آن‌ها هنوز ارتباطی برقرار نکرده‌اید.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

نکته: پس از اتمام این مرحله، بهتر است پاسخ سؤالات زیر را نیز بیابید تا دید دقیق‌تری نسبت به عملکرد رقبا به دست آورید:

  • نسبت لینک‌های عمیق صفحه اصلی وب‌سایت‌های رقیب چیست؟ (لینک‌های عمیق قدرت و اعتبار سایت را بالا می‌برند و به بهبود رتبه‌ی سایت منجر می‌شوند.)
  • نسبت NoFollow به DoFollow وب‌سایت‌های رقیب چیست؟ (رقبایی که رتبه‌ی بهتری دارند، احتمالاً از بک لینک‌های NoFollow نظرات وبلاگ، لیست‌های کسب‌وکار، یا رسانه‌ها استفاده می‌کنند.)
  • آیا آن‌ها از ریدایرکت استفاده می‌کنند؟ (ریدایرکت 301 به‌عنوان یک لینک ساز عمل می‌کند که نوعی از سئوی بلک هت محسوب می‌شود.)
  • آیا از لینک‌های site-wide استفاده می‌کنند؟ (لینک‌های site-wide به دلایل مختلفی ابزار خوبی برای سئو محسوب نمی‌شوند و بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید.)
  • آیا وب‌سایت‌های رقیب لینک‌های خود را پنهان می‌کنند؟ (پنهان کردن لینک‌ها از طریق لینک سازی شبکه‌ای و PBNها، الگوریتم‌های خزنده‌ی لینک موتورهای جستجو را مسدود می‌کند، اما استفاده از این روش توصیه نمی‌شود. بااین‌حال  شما باید استراتژی‌های رقیبان خود را در نظر داشته باشید.)

تجزیه‌وتحلیل کلیدواژه‌ها

آنالیز کلیدواژه‌ها پروسه‌ای است که به ما نشان می‌دهد رقیبان با استفاده از کدام کلمات کلیدی، رتبه‌ی وبسایت خود را بهبود داده‌اند که شما هنوز از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. این پروسه به‌نوعی مهندسی معکوس است، زیرا شما بررسی می‌کنید که علت رتبه‌ی برتر رقبا چیست و سپس تحقیق می‌کنید که چگونه باید از این کلیدواژه‌ها استفاده کنید. برخی از راه‌هایی که پیش روی شما است عبارت‌اند از متادیتای مجدد، اصلاح معماری سایت، تغییر و اصلاح یک قطعه از محتوای قدیمی، تولید محتوای جدید و ویژه‌ای که در آن مجموعه‌ای از کلیدواژه‌ها یا لینک‌ها به‌کاررفته باشد.

خواندن
نیچ مارکتینگ ( Niche Marketing ) چیست؟مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ و آشنایی با نمونه های موفق آن

برای تهیه‌ی این گزارش هم فرایند مشابهی با کارهایی که در مرحله‌ی بک لینک‌ها انجام دادید، طی می‌کنید. دوباره به SEMrush بروید و نام دامنه اولین رقیب خود را وارد کنید. سپس روی گزارش موقعیت Organic Research و پس‌ازآن روی Export کلیک کنید.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

پس‌ازاینکه فایل CSV را دانلود کردید، آن را در تب واردکردن کلیدواژه‌ها، رقیب ۱ یا « Keyword Import – Competitor 1» پیست کنید و این مسیر را برای دو تا چهار رقیب دیگر تکرار کنید. گزارش نهایی شما در تب یا برگه‌ی Keyword Gap Analysis نشان داده می‌شود (رنگ سبز).

این داده‌ها به شما نشان می‌دهد که از چه نقطه‌ای باید تنظیم استراتژی کمپین‌های بعدی خود را شروع کنید. حالا بجای اینکه تحقیقات کلیدواژه‌های مرتبط را بر مبنای حدسیات پیش ببرید، صدها کلیدواژه در اختیاردارید که میدانید به صنعت شما مرتبط هستند.

این گزارش همچنین به شما کمک  می‌کند تقویم زمان‌بندی خود را استخراج‌کنید، زیرا شما معمولاً با کلیدواژه‌ها و موضوعاتی مواجه می‌شوید که باید بر اساس آن‌ها محتوای جدید و رقابتی تولید کنید. اما حالا می‌توانید با آنالیز محتوایی که رقبا تولید کرده‌اند و در حال حاضر رتبه‌ی خوبی به دست آورده، معیاری داشته باشید که چگونه محتوای بهتر و مؤثرتری خلق کنید. همچنین با ارزیابی بهترین ایده‌های رقبا، منابع خوبی برای موضوعات پرطرفدار به دست  می‌آورید.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

از نتایج کلیدی برای اصلاح استراتژی خود استفاده کنید

گزارش‌هایی که در مراحل قبل تهیه کردید، زمانی کارایی دارند که داده‌های آن‌ها را به‌عنوان مبنای فعالیت‌ها در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال یکی از مزایای آنالیز شما این است که متوسط تعداد دامنه‌های ارجاع رقیبان و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با پروفایل بک لینک خودتان را به دست می‌آورید. اگر در زمینه‌ی بک لینک‌ها از رقبا جلوتر باشید، ممکن است تولید محتوا نقطه‌ی کانونی کمپین شما باشد. ولی اگر در زمینه‌ی بک لینک‌ها از رقیبان عقب‌تر هستید، باید هرچه سریع‌تر کمپین لینک سازی را آغاز کنید.

یکی دیگر از نکاتی که از گزارش‌ها استخراج می‌کنید، این است که کدام‌یک از رقبا در تبلیغات کلیکی یا PPC تهاجمی‌تر عمل می‌کند و آن‌ها به کدام کلیدواژه‌ها بیشتر وابسته‌اند. معمولاً در PPC از کلیدواژه‌هایی که انگیزه‌ی تجاری بیشتری ایجاد می‌کنند استفاده می‌شود. این کلمات، اهداف فوق‌العاده‌ای برای بالا بردن نرخ تبدیل شما محسوب می‌شوند.

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

تراکم کلیدواژه‌ها

همان‌طور که در دو قسمت قبلی آموزش سئو توضیح دادیم، یکی از مهم‌ترین عواملی که به رتبه‌بندی بهتر سایت منجر می‌شود، چگالی یا تراکم کلیدواژه‌ها است. شما با ارزیابی تراکم کلیدواژه‌های رقیب متوجه می‌شوید که با چه حجم و شتابی باید از کلیدواژه‌ها استفاده کنید. به این منظور، آدرس وب‌سایت رقیب را دریکی از ابزارهای سنجش تراکم  وارد کرده و نتیجه را یادداشت کنید. این کار را برای همه‌ی وب‌سایت‌های رقیب تکرار کنید.

خواندن
آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش سوم: بهینه سازی نرخ تبدیل

لینک‌های داخلی

اگر می‌خواهید بدانید که وب‌سایت رقیب شما تا چه حد قوی است، باید معماری آن را بررسی کنید. در مرحله‌ی اول، سعی کنید تاکتیک‌های ارتباطی آن‌ها را پیدا کنید. آیا می‌توانید مدل بهتری برای جریان لینک‌های وب‌سایت خودتان تنظیم کنید؟ فراموش نکنید که یک ساختار قوی سایت به شما کمک می‌کند بیشترین استفاده را از لینک‌ها ببرید. هدف این است که با حداقل وابستگی به بک لینک‌ها رتبه‌ی سایت را بهبود دهید و معماری سایت است که در این راه به شما کمک می‌کند.

آنالیز محتوا

شما باید کیفیت و کمیت محتوای رقیبان را ارزیابی کنید. برای مثال هر مقاله از چند کلمه تشکیل‌شده و کیفیت مطالب در چه حدی است. میدانید که محتوای طولانی‌تر، شانس به‌کارگیری کلیدواژه‌ها را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر شما باید محتوای منحصربه‌فردی تولید کنید که ارزشمندتر از رقیب است، بنابراین صرف کپی‌برداری از منابع دیگر، نه‌تنها اعتبار برند شما را پایین می‌آورد، بلکه سئوی شما را در درجه‌ی پایین‌تری نسبت به رقبا قرار می‌دهد. لینک‌های خارجی نیز در کیفیت محتوای شما تأثیرگذارند، بنابراین اگر متوجه شدید که رقبا، لینک‌های خروجی شایان توجهی ندارند یا شما می‌توانید لینک‌های خروجی بهتری را در برنامه‌ی خود قرار دهید، از این فرصت استفاده کنید. در پایان، میزان استفاده‌ی رقبا از مدیا را فراموش نکنید. میدانید که تصاویر و ویدیو، تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌دهند و گوگل نیز علاقه‌ی بیشتری به صفحاتی دارد که تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه می‌دهند. رقیب شما از چه تصاویر، پادکست‌ها و ویدیوهایی استفاده می‌کند؟ این محتوا چقدر معتبر است؟

آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: آنالیز سئوی سایت‌های رقیب

آنالیز رسانه‌های اجتماعی

شما نمی‌توانید تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سئوی وب‌سایت را نادیده بگیرید. یک کمپین عالی رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند:

  • روابط بهتری برقرار کنید
  • تعامل بیشتری با مشتریان داشته باشید
  • محتوای خود را بهتر بفروشید

بنابراین باید فعالیت رقبای خود را در رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید. روش ساده‌ی کار این است که به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها نگاه کنید و میزان و کیفیت تعاملات آن‌ها را ببینید. همچنین می‌توانید به کمک وب‌سایت SocialMention، مشارکت مخاطبان آن‌ها را مشاهده کنید و حتی سهم اجتماعی هر صفحه‌ی جداگانه را مستقلاً ببینید.

پیاده‌سازی نتایج آنالیز در جریان کاری

تجزیه‌وتحلیل سئوی رقابتی، فاکتوری نیست که بتوانید در طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال آن را نادیده بگیرید. این پروسه به شما کمک می‌کند کمپین‌های سئوی منحصربه‌فرد و پیچیده‌ای را بر پایه‌ی دیتای به‌دست‌آمده و همچنین تقاضای بازار شروع کنید. به‌علاوه این تجزیه‌وتحلیل شما را از رقیبانی که صرف از برنامه‌های روتین سئو استفاده می‌کنند و جزئیات دقیق صنعت خود را در نظر نمی‌گیرند، جلو می‌اندازد. پس در اسرع وقت پیاده‌سازی نتایج آنالیز را شروع کنید و البته آن را با سایر نیازها/ خواسته‌های مشتریان، تطبیق دهید.

منبع: زومیت

استارتاپس لند

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *