بازاریابی مدرن: همه چیز درباره و تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی مدرن: همه چیز درباره و تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ ، واژه‌ای که این روزها به وفور شنیده می‌شود و هر روزه شاهد این موضوع هستیم که افراد بیشتری در سراسر دنیا به دنبال راه اندازی کسب و کار اینترنتی و گسترش و تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت روی می‌آورند. امروزه دسترسی به اینترنت آنقدر فراگیر شده که اکثر امور مرتبط به بشر در حال کامپیوتری شدن شده و به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و در این میان بزرگ‌ترین دغدغه همه کسب و کارهای کوچک و بزرگ انتخاب بهترین روش برای بازاریابی محصولات و خدماتی است که ارائه می‌دهند. روش‌های سنتی و قدیمی بازاریابی امروزه همانند گذشته کارآمد به نظر نمی‌رسد و از آنجایی که انسان‌ها سعی بر این دارند تا همه امور زندگی را با سرعت و کیفیت بهتر و بیشتری پیش ببرند، به همین منظور، دیجیتال مارکتینگ امروزه یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در بازاریابی مدرن  ایفا می‌کند.

تمایل به خرید اینترنتی، خواندن کتاب و مجلات به صورت آنلاین و انجام طیف گسترده‌ای از کارها تنها از طریق گوشی‌های هوشمند موجب شده تا بیشتر کارهای روزمره و ساده زندگی نیز امروزه به صورت آنلاین انجام شود و این یعنی کسب و کارها هم باید برای بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدماتشان در جایی بهتر از روزنامه و تلوزیون به دنبال معرفی کردن خودشان باشند!

اما مهم‌ترین مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که صاحبان مشاغل باید با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مدرن به خوبی آشنا باشند، آنها باید با استفاده از ابزارهای مناسب و به روز و استفاده از تاکتیک‌ها موثر بتوانند در دنیای رقابتی و پر تکاپوی دیجیتالی خود را معرفی کنند و موثر واقع شوند.

بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هر آنچیزی که لازم است در مورد تاریخچه دیجیتال مارکتینگ و چگونگی عملکرد این نوع بازاریابی بدانید، آشنا شوید و اطلاعات مفیدی در مورد دیجیتال مارکتینگ به دست آورید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه در مورد نحوه و چگونگی کار با بازاریابی مدرن صحبت کنیم، بهتر است با این مبحث به طور کامل آشنا شوید که اصلا دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد.

دیجیتال مارکتینگ در واقع راهی برای تبلیغ برندها و محصولات به صورت آنلاین و از طریق کانال‌های مختلف دیجیتالی است.

از آنجایی که اکثر مشاغل مخاطبین خاص خودشان را دارند و باید بتوانند محصول و خدمات خود را به آن گروه خاص معرفی کنند، به آنها کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر خود را مخاطبین‌شان معرفی کنند و از طریق اینترنت و راه‌های دیجیتالی به سرعت با آنها ارتباط برقرار نمایند.

خواندن
حقایقی تلخ در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در این راستا، فناوری‌ها و راهکارهای متعددی وجود دارد و استفاده از پیام‌رسان‌های آنلاین، ایمیل، تبلیغ در وب سایت‌های اینترنتی، رسانه‌های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام و… برای جذب و درگیر کردن مخاطب مورد استفاده قرار می‎گیرد.

بازاریابی دیجیتال برای مشاغل مدرن امروزی اهمیت زیادی دارد، زیرا  امروزه نقش اینترنت در نحوه تصمیم گیری مصرف کننده برای خرید و فروش به اثبات رسیده و بسیاری از کسب و کارها نیز ماهیت آنلاین داشته و همه اطلاعات و فرآیندهای مربوط به خرید و فروش در آنها از طریق وب‌ سایت‌ها انجام می‌شود.

امروزه کمتر کسی تمایل دارد تا برای پرسیدن یک سوال کوچک در مورد کالایی خاص حضورا به فروشگاه‌ها رجوع کند و یا اینکه زمان خود را برای تلفن زدن به شرکت و دریافت پاسخی مناسب صرف کند، در عصر حاضر اکثر مردم برای پاسخ به ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین سوالات خود از طریق شبکه‌های اجتماعی مشکلات خود را مطرح می‌کنند و در کمتر از یک دقیقه به سرعت پاسخ خود را دریافت می‌کنند.

مصرف کنندگان اینترنتی به شدت در حال افزایش هستند و تمایل به خرید اینترنتی نسبت به خرید حضوری، در هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شود و این دنیا هر لحظه بیشتر به سمت دیجیتالی شدن گام برمی‌دارد و این پیام را به ما می‌دهد که اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری مخاطبین بیشتری را به سمت خود بکشانید، باید از طریق بیشترین دریچه‌ای که با آن سر و کار دارند اقدام کنید!

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ!

بازاریابی مدرن

حال که متوجه شدید که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه نقش مهمی در دنیای امروزی دارد، باید با تاریخچه دیجیتال مارکتینگ نیز به خوبی آشنا شوید و بدانید اصلا این تحول از کی و چه زمانی بر زندگی مردم رخنه کرد و همه چیز را به سوی اینترنتی شدن پیش برد؟

اصلاح دیجیتال مارکتیگ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ مورد استفاده قرار گرفت و هدف از آن بازاریابی اتومبیل بود.

باید بدانید که پس از آن حتی تا سال ۲۰۰۰ هم  اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد هنوز برای خیلی از کسب و کارها و مردم روشن نبود و آنچنان شناخته شده نبود و مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

در سال ۱۹۹۳ میلادی اولین بنر تبلیغاتی اینترنتی به صورت کلیکی به کار گرفته شد و پس از راه اندازی یاهو از سال ۱۹۹۶ آشنایی مردم با دنیای اینترنتی بیشتر و بیشتر شد. ۱۹۹۸ همزمان با تولد گوگل موتورهای جستجوی اینترنتی فعال شدند و پس از آن رقابت گوگل و یاهو  به عنوان موتورهای جستجوگر گسترش یافت.

خواندن
آیا واقعا می‌توان از طریق پادکست درآمدزایی کرد؟

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ در این سال‌ها در حال تکمیل شدن و ساخته شدن بود و با ظهور شبکه‌های اجتماعی تقریبا از سال ۲۰۱۰ به تدریج پیشرفت‌های چشمگیری در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مدرن رخ داد استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلیت در میان مردم شیوع پیدا کرد و همین موجب شد تا کاربران دنیای اینترنتی به شدت افزایش پیدا کنند و مسیر تاریخچه دیجیتال مارکتینگ نیز مسیر متفاوتی به خود بگیرد.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده انجام شده نشان داده است که مردم آمریکا به طور متوسط ۳۷ دقیقه از زمان خود را در روز به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این کشور به این صورت است:

فیس بوک ۹۹ درصد، توییتر ۹۷ درصد، گوگل پلاس ۷۰ درصد، پنترست ۶۹ درصد و اینتساگرام ۵۹ درصد است. ۷۰ درصد از کسب و کارها برای بازرایابی از فیس بوک استفاده می‌کنند و ۶۷ درصد از کاربران توییتر برندها و کسب و کارهایی را که از آنها خرید می‌کنند، دنبال می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند!

پس از آشنایی با تاریخچه دیجیتال مارکتینگ و اینکه یاد گرفتید اصلا دیجیتال مارکتینگ چیست باید بدانید چرا استفاده از این روش مدرن امروزه فراگیر شده و اهمیت زیادی برای کسب و کارها و صاحبان مشاغل دارد.

بازاریابی دیجیتال در واقع به استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتالی اشاره دارد که مشتریان هر بیزینسی بیشترین زمان خود را در آن می‌گذرانند.

برای این هدف راه وب‌سایت‌ها و بروشورهای اینترنتی زیادی طراحی شده‌اند و روش‌های آنلاین زیادی برای معرفی و ارتباط با مشتریان به صورت آنلاین وجود دارد.

یکی از بهترین روش‌هایی که امروزه به عنوان روشی مفید، کارآمد و بسیار موثر شناخته می‌شود، بازاریابی دیجیتال از طریق محتوا است.

به این صورت که صاحبان مشاغل می‌توانند محتواهای مفیدی در راستای کار خود و با توجه به سوالات و مشکلات و اطلاعاتی که مخاطبینشان نیاز دارند، محتوایی آماده کنند و آن را در وبلاگ‌ها یا وب‌سایت‌ها قرار دهند و یا به صورت کتاب الکترونیکی در اختیار مخاطب بگذراند و یا در رسانه‌های اجتماعی نشر دهند و این گونه مشتریان را از طریق این محتواها به سوی کسب و کار و وب سایت فروش خود هدایت کنند.

بهینه سازی موتورهای جستجوگر یا سئو، که شاید به وفور نیز نام آن را شنیده باشید نقش مهمی در عملکرد بازاریابی و شناخت محتوای شما به مخاطب دارد.

فرآیند سئو با بهینه سازی محتوای سایت شما به گونه‌ای که برای موتورهای جستجوگر گوگل نیز جذاب باشد انجام می‌شود و نتیجه نهایی نیز این است که وب سایت شما با توجه به محتوا و کلمات کلیدی که دارد، رتبه بهتری در گوگل خواهد داشت و در صفحات اول گوگل نمایش داده می‌شود و در نتیجه ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد.

خواندن
روش‌های پروموت کردن یا ارتقای بازاریابی محتوا

با توجه به اینکه امروزه تقریبا ۷۰ درصد از مردم موضوعات خود را در جستجوگر گوگل سرچ می‌کنند، استفاده از این روش می‌تواند در شناساندن شما و تجارتتان به مخاطب فوق العاده موثر واقع شود.

در همین راستا می‌توانید راحت‌تر مخاطبینی را که به دنبال خدمات و محصولاتی که شما ارائه می‌دهید هستند را به سوی خود جذب کنید و در واقع بازاریابی بهتری برای کسب و کار خود به کار بگیرید.

به علاوه می توانید از انواع محتوا برای جذب مخاطبتان استفاده کنید و برای مثال مطالبی در وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشر دهید و کتاب‌های اینترنتی، عکس و ویدیو و پادکست و محتوای تبلیغاتی را با نام خودتان در اینترنت در دسترس عموم قرار دهید و از این طریق خودتان و تجارتتان را به همه معرفی کنید.

چرا دیجیتال‌مارکتینگ!

بازاریابی مدرن

درک چگونگی عملکرد بازاریابی مدرن و دیجیتالی فراتر از آن است که تنها با تکیه بر یکی از روش‌ها وارد دنیای دیجیتال‌مارکتینگ شوید و در رقابت پرتکاپوی دنیای اینترنتی شرکت کنید.

دیجیتال مارکتینگ تاکتیک‌ها و روش‌های بازاریابی متفاوتی دارد که هر کسب و کاری باید آن را با توجه به نیاز و نوع مخاطب خود انتخاب کند.

سرعت بالا و یکپارچگی در پیام‌های بازاریابی در کنار روش‌های متعدد و خلاقانه زیادی که در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد این نوع بازاریابی را هر لحظه در میان صاحبان مشاغل محبوب‌تر کرده است و از طرفی ماهیت بازاریابی که در دیجیتال‌مارکتینگ مثل پیام‌های تبلیغاتی به طور مستقیم مخاطب را اذیت نمی‌کند و اینکه اجباری در دیده شدن پیام‌ها وجود ندارد و به راحتی با یک کلیک قابل کنترل هستند، موجب شده تا برای مخاطبین نیز بسیار جذاب‌تر باشد و بازخورد بهتری را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت کند.

کلام آخر!

حال که می‌دانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چه استراتژی‌هایی دارد، حتما از ضرورت وجود آن در کسب و کارها نیز تا حدودی اطمینان پیدا کرده‌اید.

وقت آن رسیده که اگر شما هم کسب و کاری دارید برای بازاریابی دیجیتالی خود برنامه ریزی کنید و کمپین‎هایی موثر برای تبلیغات و شناساندن برند خود به مخاطبین تشکیل دهید و با در نظر گرفتن بازار هدف و مشتریان خود روش مناسبی را برای بازاریابی و فروش محصولات خود به صورت آنلاین پیدا کنید.

منبع: هفته نامه شنبه

استارتاپس لند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *